نگرانی از عملی‌نشدن تعهدات حکومت وحدت‌ملی در اصلاح نظام انتخاباتی

“تاخیر در آغاز کار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی نگران‌کننده است.” دیدبان انتخابات افغانستان اعلام کرده که حکومت وحدت ملی با گذشت بیش از هشت ماه در اجرای تعهداتش مبنی بر انجام اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور اقدام عملی نکرده است.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” دیده‌بان انتخابات افغانستان در خبرنامه‌ای، با اشاره به بحران انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری بر تسریع روند اصلاحات در نظام انتخاباتی تاکید کرده و آن را یک ضرورت دانسته است.
خبرنامه افزوده که پس از روی کارآمدن حکومت وحدت ملی و بخصوص تعهدات آن در قبال ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، امیدها برای آغاز روند اصلاحات در بین مردم، جامعه مدنی و حتی کشورهای کمک افزایش یافته بود؛ اما آنگونه که دیده می‌شود، حکومت در بیش از هشت ماه گذشته اقدام خاصی در این زمینه نکرده است.
این نهاد ناظر انتخاباتی تاخیر در آغاز کار کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را نگران‌کننده و تصمیم اخیر جامعه جهانی مبنی بر قطع کمک‌ها با نهادهای انتخاباتی را یک زنگ خطر دانسته است. این نهاد افزوده که تاخیر بیشتر در آغاز روند اصلاحات، می‌تواند بی‌باوری مردم به روند انتخابات را بیش از پیش افزایش دهد.

دیده بان انتخابات افغانستان از دیگر ارگانها از جمله شوراى ملى خواسته که با استفاده از صلاحیت‌های قانونی شان روی حکومت فشار آورند و سران حکومت را به اصلاح نظام انتخاباتی کشور از طریق کمیسیون اصلاحات انتخاباتی وادار سازند.

ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتى، یکى از موارد مهم توافقنامه سیاسى میان رییس جمهور و رییس اجرایى بعد از تشکیل حکومت وحدت ملى بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *