حریم هوایی کشور در حیطه‌ی کنترل خارجی ها

کنترول حریم هوایى کشور به یک شرکت خارجى داده می‌شود. اداره مستقل هوانوردی با اعلام این مطلب گفته، هنوزهم شرکت‌های داخلی توانایی اداره مستقلانه حریم هوایى کشور را ندارند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” محمود شاه حبیبی معاون اجرایی اداره مستقل هوانوردی ملکی دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت: در حال حاضر، تنها ۵۰ درصد تجهیزات هوایی کشور را افغان‌ها کنترول می‌‌کنند و متباقی کار‌ها به ویژه کنترول ترافیک هوایی، توسط امریکایی‌ها انجام می‌شود. حبیبی با اعلام اینکه قرارداد کنونی با امریکایی‌ها چهار ماه دیگر به پایان می‌رسد گفت: اداره مستقل هوانوردی، مجبور است با یک شرکت خارجی دارای افراد متخصص، قرارداد کند. به گفته معاون اجرایی اداره هوانوردی ملکی، کارهای مقدماتی پیشبرد این طرح، انجام شده و تا کنون شش شرکت خارجی برای قرارداد کنترل حریم هوایی اعلام آمادگی کرده‌اند. آقای حبیبی در عین حال گفت: پس از ختم قرارداد کنونی، مدیریت کار را افغان‌ها برعهده می‌گیرند و تنها امور اجرایی آن به یک شرکت واجد شرایط خارجی، واگذار خواهد شد.

به اساس معلومات حبیبی، روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ فروند طیاره از حریم هوایی کشور عبور می‌‌کند. او گفت: در حال حاضر مالیات هر طیاره که از خاک کشور عبور کند،  ۴۰۰ دالر است، اما قرار این رقم به ۵۰۰ دالر افزایش یابد که با عملی شدن آن، اداره مستقل هوانوردی سالانه تا ۵۰ میلیون دالر درآمد خواهد داشت.

این درحالی است که دو روز پیش «سیگار» دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته بود که در ۱۳ سال گذشته، ۵۶۲ میلیون دالر در امور هوانوردی افغانستان از سوی امریکا هزینه شده؛ اما به افغان‌ها در مورد کنترول ترافیک هوایی آموزش داده نشده است.

با این حال، حدود ۱۰ روز پیش رئیس جمهور اشرف غنی در دیدار با محمدالله بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی، از او خواسته بود تا برای انتقال مدیریت چهار میدان بزرگ هوایی کشور به افغان‌ها، آمادگی بگیرد. رئیس جمهوری به وزیر ترانسپورت و هوانوردی هدایت داد که روى یک برنامه مشخص و منظم برای استخدام افراد مسلکی و ارتقاى ظرفیت کارمندان این وزارت کار کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *