کابل وسازمان شانگهای در راستای مبارزه مشترک با تهدیدها، قدم بر می‌دارند

افغانستان و سازمان همکاری های منطقه ای شانگهای، با تروریزم، تجزیه طلبی و افراط گرایی مبارزه مشترک می کنند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه ای نوشت که پروتکل همکاری در این زمینه، دیروز میان معین سیاسی وزارت خارجه و رئیس هیئت این سازمان در کابل بامضا رسیده است.

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه عصر دیروز با هیئت ساختار منطقه ای ضد تروریزم سازمان شانگهای به ریاست ژانگ شیفینگ و هیئت همراهش که به این منظور به کابل سفر کرده اند، دیدار کرد.

اقای کرزی، نقش سازمان شانگهای در ایجاد ثبات و امنیت افغانستان و منطقه را مهم خواند و گفت، امضای پروتکل همکاری میان افغانستان و این سازمان گامی مهمی در جهت همکاریهای دو جانبه است.

در ادامه این دیدار، چالش تروریزم در منطقه عمده و مهم توصیف گردید و دوجانب بر همکاری های منطقه ای و تبادل معلومات در امر مبارزه با افراط گرایی و تروریزم تأکید کردند.

تهیه پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریزم و تجزیه طلبی و افراط گرایی میان وزارت امور خارجه و هیئت ساختار منطقه ای ضد تروریزم سازمان همکاریهای منطقه ای شانگهای، دستاورد این دیدار بود که دیروز توسط حکمت خلیل کرزی و ژانگ شیفینگ به امضاء رسید.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که افغانستان به عنوان عضو کامل این سازمان پذیرفته شود.

سازمان همکاری های شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان ایجاد گردید و افغانستان، ایران، پاکستان، هند و مغولستان از کشورهای ناظر در این سازمان محسوب میشوند. ترکیه، بلاروس و سریلانکا در جایگاه ‘شریک مکالمات’ آن قرار دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *