پروژه‌ی سلما در شُرف اکمال ـ تا یک‌سال دیگر بند سلما به‌بهره برداری سپرده می‌شود

بند سلما در هرات تا سال آینده تکمیل می شود. والی جدید هرات با بیان این موضوع گفته که آبگیری این بند تا یک یا حد اکثر دو ماه دیگر آغاز خواهد شد. بند سلما یکی از بزرگترین پروژه های زیربنایی در افغانستان است که قرار است بزودی تکمیل گردد.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” بندسلما از پروژه های زیربنایی قدیمی در افغانستان است که تاهنوز تکمیل نشده. این بند در زمان ریاست جمهوری محمد داود سروی شد و تا سال ۱۳۵۷،  ۲۵ درصد کار آن انجام شد اما با اغاز اشغال افغانستان و جنگ های دوامدار در کشور، کار این پروژه متوقف گردید.

در دوره جدید، از سال ۱۳۸۶، دوباره کارهای تکمیلی این پروژه روی دست گرفته شد ولی تاکنون بدلایل مختلفی به مرحله بهره برداری قرار نگرفته است. محمداصف رحیمی والی جدید هرات بتازگی گفته که مرحله ابگیری این بند حداکثر تا دوماه دیگر اغاز می شود. تا یک سال آینده کار تونل ها تکمیل می گردد که به تولید برق و دادن آب به مزارع رسما بهره برداری از این بند آغاز خواهد شد.

این بند که در بالای دریای هریرود و در ۱۷۰ کیلومتری شمال شرق هرات و در ولسوالی چشت شریف موقعیت دارد، می تواند تا ۴۲ میگاوات برق تولید کند. گفته شده که حجم مخزن این بند یک اعشاریه هشتاد و پنج میلیارد مکعب اب است که با تولید ۴۲ میگاوات برق، تمام مردم هرات بشمول کارخانه های صنعتی در این ولایت صاحب برق می شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *