بغداد و واشنگتن، تقصیر شکست در رمادی را، به دوش همدیگر می اندازند

مقام های عراقی به انتقادات شدید وزیردفاع امریکا، واکنش تند نشان دادند. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در انتقادی کم‌سابقه از نیروهای عراقی و شکست هفته گذشته آنها در شهر رمادی، گفته که به نظر می‌آید عراقی‌ها عزم جنگیدن ندارند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” در واکنش به این سخنان اشتون کارتر، حاکم الزاملی رئیس کمیسیون دفاع و امنیت پارلمان عراق گفته که آمریکا به دنبال آن است تا تقصیر شکست را به گردن دیگران بیندازد. آقای الزاملی در مصاحبه با آسوشیتدپرس سخنان آقای کارتر را “غیرواقع بینانه و بی پایه” خواند و گفت، ایالات متحده در رمادی تجهیزات و اسلحه مناسب در اختیار ارتش عراق نگذاشته و از نیروهای این کشور حمایت هوایی نکرده است.  بگفته وی، امریکا “به دنبال آن است که تقصیر شکست را به گردن دیگران بیندازد.”

حیدر عبادی نخست وزیر عراق هم از اظهارات آقای کارتر ابراز “شگفتی و تعجب کرده  و گفته که حتما به وی اطلاعات غلط داده اند.” نخست وزیرعراق همچنین تاکید کرده که می توان رمادی را ظرف “چند روز” پس گرفت.

اشتون کارتر در مصاحبه به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته بود که “به نظر می‌آید آنچه رخ داده این است که نیروهای عراقی هیچ تمایلی برای نبرد از خود نشان نداده‌اند. بگفته کارتر شمار نیروهای عراقی در نبرد رمادی بسیار بیشتر از نیروهای داعش بوده، اما آنها نتوانسته‌اند دوام بیاورند و عقب‌نشینی کرده‌اند.

شهر رمادی مرکز ولایت انبار، در حدود صد کیلومتری غرب بغداد، یک هفته پیش به اشغال کامل  گروه تروریستی داعش در آمد. صدها نفر در جریان درگیری‌های این شهر کشته و حدود ۵۰ هزار نفر مجبور به فرار شدند. سازمان ملل اوضاع رمادی را “بسیار نگران کننده” توصیف کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *