قومندان ویژه‌ی پولیس تاجیکستان، سراز اردوی داعش بیرون کرد

گزارشها حاکیست که یک قوماندان نیروی ویژه‌ی پولیس تاجیکستان (اومون) به نیروهای گروه داعش پیوسته است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” از وضعیت گل‌مراد حلیم اُف، از قوماندانان نیروی ویژه پلیس تاجیکستان از حدود یک ماه پیش تاکنون اطلاعی در دست نبود. اما حالا او در یک کلیپ ویدیویی می‌گوید که در سوریه است و به داعش پیوسته است.

او در این کلیپ ویدیویی به زبان روسی برخی از مقامات ارشد تاجیک را به مرگ تهدید می‌کند و می‌گوید: “نیروهای خراسان برای کشتن شما خواهند آمد. ما شریعت را در تاجیکستان بنا خواهیم کرد.”

“خراسان” نام منطقه‌ای است که به گفته نیروهای دولت اسلامی شامل “افغانستان، پاکستان و سرزمین‌های اطراف” است و داعش از آن به عنوان “ولایت خراسان” نام می‌برد.

مقامات تاجیکستان هنوز واکنشی به این ویدیو و اظهارات آقای حلیمف نکرده‌اند.

آقای حلیمف تقریبا یک ماه پیش ناپدید شد. خبر ناپدید شدن و احتمال پیوستن او به داعش اوایل ماه مه منتشر شد اما مقامات پلیس تاجیکستان از ابراز نظر در این باره خودداری کردند. سپس گزارشهایی منتشر شد که آقای حلیمف در ترکیه بازداشت شده است، ولی رمضان رحیم‌زاده، وزیر امور داخله/کشور تاجیکستان این گزارشها را رد کرد.

آنگونه که آقای حلیمف در ویدیوی منتشر شده ادعا می‌کند، وی پیشتر در روسیه و آمریکا دوره‌های آموزش نظامی طی کرده و از تک تیراندازان نیروی ویژه پلیس بوده است.

در ماه‌های گذشته تعدادی از اتباع تاجیکستان با هدف پیوستن به نیروهای مسلح به عراق و سوریه رفته‌اند.

بر اساس اطلاع مقامات پلیس تاجیکستان در حال حاضر بیش از ۳۰۰ جوان تاجیک در صفوف داعش در سوریه و عراق می‌جنگند؛ از جمله، ۴۰ خانواده تاجیکستانی که به گفته این مقامات حالا در سوریه هستند. به گفته همین مقامات تاکنون حدود ۵۰ نفر از اتباع تاجیک در درگیرها کشته شده‌اند.

گزارشها حاکی است که بیشتر این افراد از طریق روسیه و ترکیه به این مناطق رفته‌اند.

پیشتر وزارت وزارت کشور تاجیکستان اعلام کرد که جوانانی که داوطلبانه از سوریه و عراق به کشور برمی‌گردند، عفو خواهند شد. به گفته این وزارت در ارتباط با مشارکت اتباع تاجیک در جنگهای سوریه و عراق ۱۵۰ پرونده جنایی باز شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *