اردوغان بازهم شگفتی‌ساز شد و تقریبا نصف آرای مردم را خانه کرد

نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه، که از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور حمایت می کند، اکثریت خود را در پارلمان از دست داده است. به این ترتیب حزبی که برای ۱۳ سال تحت هدایت آقای اردوغان بلامنازع به نظر می‌رسید اکنون ممکن است برای تشکیل دولت به تقلا بیافتد.

به گزارش شبکه تلویزیونی تمدن به نقل از شبکه تلویزیونی  دولتی ترکیه تی آر تی، درحالی که ۹۹ درصد آرا شمارش شده، حزب عدالت و توسعه ۴۱ درصد آرا را به دست آورده است.

گزارش می شود که حزب چپ‌های دموکراتیک خلق‌ها (HPD) که از حمایت کردها برخوردار است، حدود ۱۳ درصد آرا را به دست آورده که بیش از ۱۰ درصد آرای لازم برای حضور در مجلس قانون‌گذاری ترکیه است. این حزب مدافع حقوق کردها برای اولین‌بار به پارلمان راه می‌یابد.

با توجه به این نتایج، آقای اردوغان ناچار خواهد شد که برنامه تغییر قانون اساسی را، که به دنبال اجرای آن در صورت پیروزی انحصاری در انتخابات بود، کنار بگذارد.

برنامه تغییر قانون اساسی، قرار بود اختیارات رئیس جمهور را در حکومت ترکیه افزایش دهد و این کشور را به یک نظام “ریاستی” تبدیل کند که در آن، اختیارات اصلی اجرایی با شخص رئیس جمهور باشد.

برای تصویب این تغییر در پارلمان ترکیه، رجب طیب اردوغان به دو سوم آرای نمایندگان احتیاج داشت.

احمد داوداغلو نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی که ظاهرا به معنی پذیرش این نتایج بود گفت: “تصمیم مردم درست‌ترین تصمیم است.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *