کابل و دوشنبه روی خط دیپلماسی ـ از دیدار “عبدالله “و “رحمان” تاطرح‌های بزرگ

امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان گفته که کشورش همواره خواهان رابطه نیک و دوستانه با افغانستان است. وی در دیدار با اقای عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت که در یک سفر رسمی به تاجکستان رفته، گفته که تاجکستان در بین کشورهای منطقه، علاقمندی خاصی به افغانستان دارد. دراین سفر، پروتکل همکاری برای تقویت روابط دوجانبه میان وزرای خارجه دو کشور نیز بامضا رسید.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” رئیس جمهور تاجیکستان در دیدار خود با اقای عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی گفته که “تاجیکستان همواره خواهان همکاری متقابلا سودمند دوجانبه با افغانستان بوده، هست و خواهد بود. بگفته وی، تاجکستان تلاش می کند که این مناسبتها همیشه در سطح بلند و جوابگوی منافع هر دو جانب باشند. وی خطاب به اقای عبدالله تاکید کرده که در بین کشورهای منطقه، به همکاری با کشور شما علاقه‌مندی خاص داریم.”

عبدالله عبدالله نیز جایگاه تاجیکستان را در روابط خارجی افغانستان بسیار مهم خوانده و بعد از دیدار و گفتگو با مقام های ارشد دولت تاجیکستان، در یک نشست مشترک خبری با همتای تاجیک خود حضور یافت.

عبدالله دراین نشست گفت، قرار است به زودی کمیسیون بین الحکومتی میان دوکشور ایجاد گردد تا روی برنامه های مشترک دو کشور کار شود.

صدا…

قاهر رسول زاده، نخست وزیر تاجیکستان نیز با موفقیت آمیز خواندن این سفر گفت،  محور این گفتگوها، مسائل تجارتی، انرژی، زراعت، صحت عامه، معارف، جهانگردی و مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و تهدیدهای مشترک بوده است.

 رسول زاده افزود، وزیران امور خارجه هر دو کشور بیانیه مشترک و پروتوکول همکاری بخاطر تقویت هرچه بیشتر روابط امضاء کرده اند و دو کشور تاهنوز بیش از ۷۰ سند به خصوص در بخش اقتصادی به امضا رسانده اند که بیانگر عمق و گستره روابط میان دوکشور است.

نخست وزیر تاجکستان گفت، کشورش به انتقال برق و انرژی به افغانستان و منطقه باورمنداست و تلاش می کند که برنامه کاسا یکهزار یا همان انتقال برق از آسیای میانه به افغانستان و پاکستان، هرچه زوتر تحقق یابد.

وی همچنین علاقمندی کشورش را به فعال شدن راه ترانزیت میان افغانستان و پاکستان اعلام داشته و تبادل کالا و نقل و انتقال آزاد تجارتی در این منطقه را باعث رشد و ترقی و صلح و ثبات بیان داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *