سیاست گاهی به‌میخ و گاهی به‌نعل امریکا در قبال عراق

باراک اوباما رییس جمهور امریکا گفته، این کشور هنوز استراتیژی کاملی برای کمک به عراق در مقابل داعش ندارد. رییس جمهور امریکا افزوده، پنتاگون در حال بازخوانی روش‌های کمک به دولت عراق برای آموزش و تجهیز نیروهایش است، اما عراقی‌ها باید خود نیز در این مسیر تلاش کافی انجام بدهند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” اوباما در حاشیه نشست سران گروه هفت در آلمان با حیدر عبادی نخست وزیر عراق دیدار کرد. در این دیدار رئیس جمهور آمریکا گفت: ایالات متحده هنوز استراتیژی کاملی برای کمک به عراق در بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط داعش ندارد. او تاکید کرد که تدوین این استراتیژی نیازمند همکاری کامل عراقی‌ها در مورد شیوه جذب نیرو برای ارتش و نیز نحوه آموزش این نیروها است. رییس جمهور ایالات متحده با اعلام این که سه هزار تعلیم دهنده نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند گفت: در برخی اوقات، تعداد عراقی هایی که برای آموزش به نزد این آموزگاران فرستاده می‌شوند، کمتر از “ظرفیت آموزشی” آنان است.

رئیس جمهوری امریکا افزود، هرچند داعش “چابک، پرخاشجو و فرصت طلب” است، اما او “کاملا مطمئن” است که در صورت حمایت “ائتلاف بین المللی” از دولت عراق و حضور نمایندگان گروه‌های جمعیتی مختلف در دولت، داعش از این کشور بیرون رانده می‌شود.

این اظهارات درحالی ابراز می‌گردد که سخنان دو هفته پیش اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در انتقاد از نیروهای عراقی و شکست آنها در شهر رمادی، واکنش تند مقامات عراقی را بدنبال داشت. حکیم الزمیلی رییس کمیسیون دفاعی و امنیتی پارلمان عراق گفته بود که آمریکا می‌کوشد تا تقصیر شکست را به گردن دیگران بیندازد. در همین حال، پنتاگون روز دوشنبه از پیشروی‌های تازه نیروهای عراقی در نبرد بر سر شهر بیجی و پالایشگاه مجاور آن خبر داده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *