کشمیر تحت کنترل هند یک‌پارچه تعطیل شد

در پی فراخوان اعتصاب جدایی‌طلبان کشمیر در اعتراض به  قتل‌های ترور گونه هفته گذشته مغازه‌ها و مکاتب در نقاط مختلف منطقه کشمیر تحت کنترل هند به حالت تعطیل درآمده است. بسیاری از کارکنان دولت نیز در خانه ماندند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” جدایی‌طلبان معارض حاکمیت هند، سرویس‌های مخفی حکومت را عامل این قتل‌ها می‌دانند. در تازه‌ترین مورد چهار نفر در شهر سوپور کشته شدند.

پلیس، ۲ میلیون روپیه (حدود یک میلیون و هشت‌صد هزار افغانی) برای دستگیری ۲ مظنونی که گفته می‌شود از اعضای حزب‌المجاهدین، بزرگترین گروه شبه‌نظامی کشمیر باشند جایزه تعیین کرده. این گروه این قتل‌ها را محکوم و آن را منتسب به دولت می‌داند.

مفتی محمد سعید، بالاترین مقام منتخب کشمیر، چهارشنبه در دیدار با مقامات ارشد امنیتی ضمن ابراز نگرانی از قتل هدفمند غیرنظامیان در سوپور بر اتخاذ تدابیر همه جانبه در راستای پیشگیری از تکرار این قبیل حوادث تاکید کرد.

این قتل‌ها هفته گذشته با قتل یک فعال جدایی‌طلب سرشناس توسط مهاجمان مسلح در سوپور آغاز شد.

احساسات ضد هندی در تنها ایالت عمدتا مسلمان‌نشین این کشور بسیار شدید است. از سال ۱۹۸۹ حدود ۶۸ هزار تن در درگیری میان جدایی‌طلبان شبه‌نظامی و نیروهای دولت هند کشته شده‌اند.

کنترل کشمیر، بین هند و پاکستان تقسیم شده است، با این حال هر دو طرف مدعی حاکمیت کامل بر آن، و جدایی‌طلبان خواستار پیوستن به پاکستان و یا استقلال هستند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *