طالبان رها شده از زندان، مدیران ارشد جبهه‌های جنگ

طالبانی که قبلاً از زندان رها شده‌اند حالا در مقابل نیروهای امنیتی می‌جنگند. مقام‌های امنیتی حوزه غرب کشور با اعلام این مطلب گفته‌اند، ملا عبدالروف یکی از زندانیان رها شده هفته گذشته مهاجمان را در ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات رهبری می‌کرده است.

پس از آزاد سازی هزاران زندانی خطرناک طالبان از بند دولت افغانستان، در اواخر ماه فبروری سال جاری، اکنون خبرها از اشتراک بیشتر این افراد در حملات انتقام‌جویانه و انتحاری گروه تروریستی طالبان در صفحات جنگی کشور دیده می‌شود.

رهبران این گروه که غالباً دست‌نشانده کشورهای خارجی از جمله پاکستان هستند با کمک استخباراتی دول حامی‌شان از این حربه برای تحت فشار قرار دادن دولت افغانستان در میدان جنگ و صلح آینده‌ی کشور استفاده خواهد کرد.

تأیید حضور دوباره این شورشیان تازه آزاد شده در میدان‌های جنگ و افزایش حملات دوباره این گروه، این واقعیت را می‌رساند که گروه تروریستی طالبان برخلاف تعهد خود مبنی بر دور نگاه داشتن این افراد از بازگشت دوباره به میدان‌های جنگ سرباز زده و همچنان با تعهدشکنی و دروغ‌پردازی، در صدد بازی سیاسی با جهان است.

 جنرال تاج محمد جاهد فرمانده قول اردوی ۲۰۷ ظفر می‌گوید: این افراد طالبان قبلاً با میانجی‌گری حلقاتی در داخل حکومت افغانستان آزاد شده‌اند. قومندان امنیه ولایت هرات نیز گفته، طالبانی که قبلاً در زندان بودند حالا در صفوف مخالفین با نیروهای امنیتی می‌جنگند.

در همین حال، قمرالدین شکیب معاون ولایت بادغیس هم نگرانی‌های جدی را بخاطر وضعیت امنیتی در این ولایت مطرح کرده و گفته که مخالفان کوشش دارند تا نفوذ خود را در ولسوالی بالا مرغاب گسترش دهند تا بتوانند از این طریق به شمال کشور راه یابند.

به نظر آگاهان امور، آزاد سازی این تعداد شورشی که بدون دریافت ضمانت‌های جدی انجام گرفته است، بسیار خطرناک خواهد بود.

رسانه‌های غربی نیز با نشر بازتاب گزارش‌های مختلف از حضور زندانی‌های آزاد شده طالب در صف اول جنگ امروز کشور، این اتفاق را به معنی افزایش ۱۰ درصدی نیروهای رزمی طالبان در میدان جنگ توصیف کرده‌اند.

 یکی از فرماندهان طالبان در پاکستان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «شکی نیست که این مردان آزاد شده در نهایت به خطوط مقدم افغانستان اعزام خواهند شد». او اضافه کرد: «به هر حال این یک جهاد است و تا زمانی که نوعی توافق با دولت کابل به دست آید، ادامه خواهد یافت».  

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که مقامات امنیتی در غرب کشور همچنان بر ناتوانی مخالفان در رویارویی با نیروهای امنیتی تاکید دارند. آنان می‌گویند درعملیات‌هایی که در جریان سه ماه گذشته در ولایت‌های غربی کشور  صورت گرفته، دست کم ۴۰۰ تن از افراد این گروه تروریستی (طالبان) کشته شده‌اند. به گفته این مقام‌ها در جریان این عملیات‌ها تلفات اندکی به نیروهای امنیتی وارد شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *