اوباما: هرنوع رای مخالف کنگره با توافق را وتو خواهم کرد

توافق بر سر برنامه هسته ای ایران که پس از ۲۲ ماه مذاکرات میان ایران، آمریکا و سایر اعضای ۵+۱ و نمایندگان اتحادیه اروپا به دست آمد، بگونه ی بی سابقه واکنش های جهانی را در پی داشته است.

به گزارش “شبکه تلویزونی تمدن ” رهبران ایران و امریکا، اروپا، روسیه و بیشتر کشورهای عربی از این توافق استقبال کرده اند. رژیم اسرائیل، بشدت از این توافق ابراز نارضایتی کرده و عربستان سعودی نیز ناخشنود بنظر می رسد.

در واکنش به توافق جامع هسته ای میان ایران و شش قدرت جهان، رهبر ایران از دولت حسن روحانی تشکر کرد. سایت رهبر جمهوری اسلامی ایران، گزارش داده که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای هیئت دولت از “زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه‌ تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای” قدردانی کرده است. همزمان بر اساس گزارش‌ها از تهران مردم برای برگزاری جشن توافق هسته‌ای به خیابان‌ها آمده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا هم بلافاصله پس از اعلام توافق در ویانا، در نطقی تلویزیونی نتایج این مذاکرات را ستایش کرد.

او به کنگره گفت حالا فرصت بررسی آن را خواهد داشت با این حال هشدار داد که هر تلاشی برای جلوگیری از اجرای موفقیت آمیز توافق در کنگره را وتو خواهد کرد. با این حال شماری از اعضای دموکرات کنگره گفته اند که قضاوت را به پس از بررسی جزئیات توافق خواهند سپرد. اما صدای مخالفت ها در میان بسیاری از جمهوریخواهان بلند بوده است. جب بوش، والی سابق فلوریدا و برادر رئیس جمهور سابق آمریکا که در نظرسنجی‌ها از بقیه نامزدهای جمهور‌خواه پیش است این توفق را “خطرناک، بسیار ناقص و کوته‌بینانه” توصیف کرده است. جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا هم توافق هسته ای با ایران را “خطرناک” توصیف کرد. کنگره آمریکا شصت روز فرصت دارد که توافق نهایی را بررسی کنند.

 اما کابینه امنیتی رژیم اسرائیل به اتفاق آرا توافق هسته‌ای ایران را رد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل به این توافق پایبند نخواهد بود. عربستان سعودی هم در واکنش به این توافق، بر اهمیت بازرسی‌ها و امکان بازگشت تحریم‌ها تاکید کرده است.

از سوی دیگر، عمان اولین کشور حاشیه خلیج فارس بود که از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک استقبال کرد. بدر بوسعیدی، دبیرکل وزارت امور خارجه عمان در توییتر خود توافق برد برد را تبریک گفت. خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و امیر ابوظبی توافق هسته‌ای ایران را به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران تبریک گفته است.

 وزارت امور خارجه مصر هم اعلام کرد: “توافق ایران و کشورهای غربی می‌تواند از مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه جلوگیری کند.”

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز در پیام‌های جداگانه ای برای آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی، دستیابی به توافق هسته‌ای با گروه ۵+۱ را به آنان تبریک گفته و آن را “دستاوردی تاریخی” و “پیروزی عظیم” توصیف کرده است.

اما جدا از کشورهای عربی و خاورمیانه، بیشتر کشورهای جهان از این توافق بصورت گسترده استقبال کرده است، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یک 

“موفقیت مهم” استقبال کرد و از تمام طرفها خواست تا هر چه سریع تر این توافق را اجرا کنند.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا توافق با ایران را تاریخی دانست و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به رویترز گفت: “توافق هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که دنیا می‌تواند با استفاده از مذاکره مشکلات مختلف را حل کند.” فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه هم گفت که “جهان با این توافق پیشروی خواهد کرد.” وزیر امور خارجه این کشور نیز گفته است که انتظار می رود قطعنامه شورای امنیت در تأیید توافق به دست آمده در ویانا “ظرف چند روز” صادر شود.

 وزیر خارجه روسیه هم ابراز امیدواری کرده است که توافق اتمی با ایران باعث شود تا آمریکا طرح گسترش سپر دفاع موشکی در اروپا را دنبال نکند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که نقشی کلیدی در مذاکرات داشت گفت: “تصمیم های تاریخی هرگز آسان نیستند. اما به رغم تمام فراز و نشیب ها و تأخیرها، امید باعث شد که بر دشواری ها فائق شویم.”

وسرانجام دبیرکل سازمان ملل متحد هم با ابراز خرسندی از این توافق گفت: “سازمان ملل متحد آماده است تا به طور کامل در روند اجرای این توافق تاریخی و مهم همکاری داشته باشد.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *