دیده بان حقوق بشر از عربستان انتقاد کرد

دیده‌بان حقوق بشر از عربستان سعودی به خاطر ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم یمن در حملات هوایی‌اش به این کشور انتقاد کرده است.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این سازمان که مقر آن در نیویورک است اعلام کرد ریاض با انجام حملات هوایی مرگبار هفته گذشته علیه مناطق مسکونی یمن ظاهراً مرتکب «جنایت جنگی» شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر تایید کرد که در بمباران تاریخ دوم اسد یک مجتمع مسکونی در شهر المخا در مجاورت دریای سرخ، دست‌کم ۶۵ غیرنظامی از جمله ۱۰ کودک کشته شدند.

اوله سولوانگ، محقق ارشد اوضاع بحرانی در دیده‌بان حقوق بشر گفت عربستان سعودی با حملات مکرر به دو مجتمع که محل سکونت خانواده‌های کارگران نیروگاه حرارتی مخا بود مرتکب جنایت جنگی شد.

وی افزود از آنجایی که هیچ هدف نظامی در این منطقه وجود نداشت، «به نظر می‌رسد این حمله جنایتی جنگی باشد.»

شاهدان عینی این رویداد نیز در مصاحبه با رویترز گفته‌اند که در حمله‌ی هواپیماهای عربستان به این منطقه همه کشته‌ها غیرنظامیان هستند و در این منطقه هیچ فرد نظامی حضور نداشته.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفته که عربستان سعودی در رسیدگی به آنچه نقض قوانین جنگی خوانده می‌شود، کوتاهی کرده است.

این سازمان حقوق بشری همچنین محاصره دریایی و هوایی یمن توسط نیروهای سعودی را محکوم کرد.

دیده‌بان حقوق بشر اخیرا امریکا را به همدستی در تهاجم سعودی به یمن متهم کرد. این سازمان تصریح کرد واشنگتن با مشارکت در سوخت‌گیری جنگنده‌های

سعودی و ارائه کمک‌های اطلاعات به آنان به طور بالقوه در تهاجم غیرقانونی به یمن مسئول است.

بر اساس آمار سازمان ملل، از زمان آغاز تهاجم سعودی به یمن تاکنون هزار و ۹۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از چهار هزار و ۱۸۰ نفر زخمی شده‌اند. با این حال، آمار منابع محلی از میزان تلفات بالاتری حکایت دارد که برخی از آن‌ها شمار تلفات را حدود پنج هزار تن ذکر کرده‌اند.

عربستان سعودی از ششم حمل (۲۶ مارچ) بدون مجوز سازمان ملل، در تلاش برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن و برای تضعیف جنبش انصارالله به یمن حمله کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *