کاخ سفید خبر مرگ ملا عمر را موثق دانست

دفتر ریاست جمهوری در بیانیه‌ای مرگ ملا محمد عمر، رهبر طالبان را تایید کرده است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” در این بیانیه، از مرگ رهبر طالبان به عنوان بهترین فرصت برای مذاکرات صلح یاد شده و از مخالفین مسلح دعوت شده که به این روند بپیوندند. کاخ سفید هم خبر مرگ رهبر طالبان را موثق دانسته است.

در بیانیه ریاست جمهور آمده که “دولت افغانستان بر اساس معلومات موثق، مرگ ملا محمد عمر، رهبر طالبان را در ماه حمل ۱۳۹۲ (اپریل ۲۰۱۳) در پاکستان، تایید می‌کند.”

خبر مرگ رهبر طالبان در آستانه دومین دور مذاکرات مستقیم نمایندگان حکومت و طالبان اعلام شده، ریاست جمهوری اما گفته که “دولت افغانستان به این باور است که اکنون زمینه مذاکرات صلح بیشتر از گذشته مساعد شده، بنابر این از تمامی گروه‌های مسلح مخالف می‌خواهد که با استفاده از این فرصت به گفت‌وگوهای صلح بپیوندند.”

شام دیروز، ریاست امنیت ملی اعلام کرد که رهبر طالبان، دو سال پیش در پاکستان درگذشته است. یک مقام این ریاست امروز گفت: که دو سال پیش ملا عمر در اپریل ۲۰۱۳ در یک شفاخانه در شهر کراچی به دلیل یک بیماری عادی بستری میشود اما از آنجایی که برخی اختلافات با پاکستان، ملااختر منصور داشته بر اثر تزریقات مواد کشنده جگر وی کامل از بین رفته و بر اثر آن مرده است. این مقام امنیت ملی افزوده که به دلیل اختلافات ملا عمر با پاکستانی ها و ملا اختر منصور از سال ۲۰۰۶ وی تحت نظر شدید دولت پاکستان قرار داشته و ارتباطات وی با دیگر اعضای طالبان قطع بوده است.

این مقام همچنین گفته در این مدت ملا اختر منصور با هدایت پاکستان به نام ملا عمر دستوراتی را برای افراد طالبان صادر میکرده است.

این مقام گفته که در طول سالهای گذشته ریاست امنیت ملی بارها مرگ ملا عمر را اعلام کرده اما کشورهای خارجی به این اطلاعات اعتنا نمی کردند. این مقام گفته که به زودی جزئیات بیشتر از مرگ ملاعمر را در اختیار رسانه ها قرار خواهد داد.

در همین حال دولت امریکا هم مرگ ملامحمد عمر را تایید و آن را موثق خوانده است. ایرک شولتز، معاون سخنگوی کاخ سفید گفته، سازمان‌های استخباراتی ایالات متحده جزئیات بیشتری درباره مرگ ملاعمر را پی‌گیری می‌کنند.

گروه طالبان هنوز این خبر را رد یا تایید نکرده، اما یک سخنگوی این گروه می‌گوید که در این مورد بعدا صحبت خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *