گزینش ملا اختر منصور به عنوان رهبر طالبان یک کودتا است

پس از تایید مرگ ملامحمدعمر رهبر گروه طالبان و انتصاب ملااخترمحمدمنصور به جایی او، گزارش ها از اختلافات شدید رهبران این گروه، در مورد تعیین رهبری جدید حکایت دارد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “بر اساس این گزارش‌ها شماری از اعضای برجسته گروه طالبان، انتخاب آقای منصور را “کودتا” خوانده‌اند و از احتمال چند پارچگی این گروه صحبت کرده‌اند. گفته می شود که خانواده ملامحمدعمر نیز با انتصاب اقای منصور مخالفت کرده اند.

اعضای ارشد گروه طالبان، عضو شورای رهبری این گروه است که براساس شواهد، مقرآن در کویته پاکستان است. حرف اول و آخر این گروه توسط همین شورا گفته و اعلام می شود.  این شورا در چهل و هشت ساعت پس از اعلام مرگ ملا محمدعمر، نشست های فشرده ای برای معرفی جانشین ملا عمر داشت که سرانجام بر تعیین ملا اختر منصور تصمیم گرفته‌است.

اما اعلام جانشینی اقای منصور، با پشتوانه تمامی رهبران طالبان همراه نبوده و گزارش شده که ملا قیوم ذاکر، فرمانده عملیات‌های نظامی طالبان، ملا حبیب‌الله، عضو شورای کویته و طیب آغا از دستیاران ملا محمد عمر با این انتصاب مخالفت کرده‌اند.

برپایه این گزارش، ملایعقوب پسر ملاعمر، ملا عبدالقیوم ذاکر، شیخ حبیب الله، ملا عبدالمنان برادر ملاعمر و برخی دیگر از سران طالبان، جلسه را به شکل اعتراض ترک کرده اند. همچنین گزارش شده که در نشست انتصاب اقای منصور به رهبری طالبان، برخی اعضای شورای مرکزی طالبان ازجمله ملا عبدالرزاق، ملامحمدرسول والی این گروه در نیمروز، ملاحمد حسن والی طالبان در قندهار، ملاعبدالسلام منشی ملاعمر و تعداد دیگری از سران طالبان شرکت نداشته اند.

برخی دیگر از اعضای رهبری طالبان هم تعیین ملااخترمحمدمنصور را بجای ملامحمدعر رد کرده است؛

ملاآغاجان معتصم وزیر پیشین مالیه و عضو قبلی شورای سیاسی طالبان، و گروه “فدایی محاذ”، از جمله حلقات در رهبری طالبان است که رهبری اقای منصور را نمی پذیرند. از ملا معتصم نقل شده که وی انتخاب ملامنصور را شتاب زده خوانده و گفته که در جلسه انتصاب وی، اعضای مهم شورای حل و عقد طالبان شرکت نداشته اند.

گروه “فدایی محاذ” نیز در خبرنامه خود نوشته که ملاعمر از سوی کسانی کشته شده که در قتل ملا دادالله یک فرمانده برجسته این گروه دست داشته اند. دراین خبرنامه، با انتخاب ملا منصور به حیث رهبر جدید طالبان مخالفت گردیده و گفته شده که ملامحمدعمر توسط ملامنصور وهمکاران او به قتل رسیده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *