نور: وقت شکست طالبان فرا رسیده است

سرپرست ولایت بلخ می‌گوید: تایید مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان، این گروه را ضعیف تر ساخته و حکومت باید برای شکست طالبان اقدام کند. او همچنین گفته که حکومت باید کنترل روند مذاکرات صلح در دست گیرد. عطامحمد نور درعین حال انشعاب در طالبان را مشکلی برسر راه مذاکرات صلح می‌داند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن” عطا محمد نور به خبرگزاری آسوشتید پرس گفته که اکنون زمان بسیار خوبی برای جنگ برضد طالبان است و حکومت باید از این فرصت بهره برداری کند. آقای نور نبود ملا محمد عمر در جمع طالبان را از دلایل ضعف این گروه عنوان کرده و گفته که با کشته شدن رهبر پیشین طالبان، اتحاد در جمع این گروه نیز با مشکل مواجه شده است.

سرپرست ولایت بلخ همچنین به مذاکرات صلح اشاره کرده و گفته، اکنون زمان آن رسیده که حکومت افغانستان کنترول این روند را در دست گیرد. او با اشاره به نقش کلیدی پاکستان در روند صلح، از حکومت خواسته که از همسایگان افغانستان و نیز ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا خواستار همکاری بیشتر برای پیشبرد این روند شود. با این حال، به باور سرپرست ولایت بلخ، انشعاب در صفوف طالبان اندکی کار صلح را دشوار می‌سازد؛ زیرا به گفته او، مانع شرکت یکپارچه طالبان در مذاکرات می‌شود.

پس از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر، هرچند گروه طالبان تلاش کرد تا صفوف خود را متحد و یکپارچه نشان دهد، اما شواهد نشان از اختلافات عمیق بین سران این گروه دارند. درحالی که یک بخش از طالبان ملا اختر محمد منصور را به رهبری انتخاب کرده‌اند، بخش دیگری از آنان خواستار انتخابات گسترده تر برای گزینش رهبر جدید طالبان شده‌اند. شورای عالی رهبری طالبان هم دیروز اعلام کرد که انتخاب رهبر جدید را تا پس از پایان مراسم فاتحه‌گیری ملا محمد عمر به تعویق انداخته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *