موجود ۳۷۰۰ افراد مبتلا به ایدز در کشور

وزارت صحت عامه شمار بیماران مبتلا به ایدز در کشور را ۳۷۰۰ تن اعلام کرد. داکتر پیمان، مسئول برنامه ملی کنترول ایدز وابسته به این وزارت درعین حال گفته که آمار ذکر شده براساس تخمین این وزارت است و تنها ۱۶۹۴ نفر از مبتلایان به این بیماری شناسایی شده اند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” گزارش میافزاید که بیشتر افرادی در معرض خطر ابتلا به ایدز، معتادان زرقی، خانواده های معتادان، کودکان خیابانی و رانندگان لاری ها هستند. اچ آی وی ویروسی است که سیستم دفاعی بدن انسان را کاملا تضعیف می کند و قدرت بدنی افراد را در مقابل بیماری های گوناگون کاهش می دهد. افراد مبتلا به این ویروس به تب مداوم از یکسال بیشتر، اسهالات بیش از یک سال و کم وزنی مبتلا می شوند.

تزریق مواد مخدر با استفاده از سرنگ مشترک، رابطه جنسی، دریافت خون و فرآورده‌های خون آلوده و انتقال از مادر به فرزند از مهم ترین راه های ابتلا به این بیماری در افغانستان است.

آقای پیمان در کابل به خبرنگاران گفت، از سال ۲۰۱۳ به این طرف، رقم مبتلایان به ایدز در افغاننستان افزایش یافته اما او می گوید که این رقم در مقایسه با کشورهای همسایه به مراتب کمتر است. بگفته مسئولان وزارت صحت عامه، بیماری ایدز درافغانستان دستکم گرفته شده و رسانه ها و روزنامه نگاران باید در مورد این بیماری مهلک و کشنده بیشتر از پیش همکاری کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *