کری: ایران می‌تواند تحریم‌های تسلیحاتی را نقض کند

وزیر خارجه آمریکا گفته، نقض تحریم های تسلیحاتی از سوی ایران، باعث نقض موافقتنامه هسته ای و بازگشت خودکار تحریم های مربوط به برنامه اتمی، نخواهد شد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” جان کری به خبرگزاری رویترز تاکید کرده که “ممنوعیت مبادلات تسلیحاتی و بازگشت خودکار تحریم ها، ربطی به هم ندارند.

جان کری وزیرخارجه امریکا به خبرگزاری رویترزگفته که آمریکا و متحدانش “ابزارهای فراوانی در اختیار دارند” تا در صورت نقض ممنوعیت خرید و فروش سلاح و تحریم های  موشکی علیه ایران، اقدام کنند. اما این مسئله ربطی به نقض موافقتنامه هسته ای با ایران ندارد و باعث بازگشت خود کار تحریم ها علیه ایران نخواهد شد. براساس موافقتنامه که در ویانا میان ایران و قدرت های جهان بدست امد، درصورتیکه ایران تعهداتش را نقض کند، آن دسته از قطعنامه های تحریمی سازمان ملل علیه این کشور که به برنامه اتمی مربوط می شود، فورا به حالت اولیه برخواهد گشت.

با این وجود، عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای، ماه پیش گفته بود که کشورش قصد تبعیت از تحریم های مربوط به خرید و فروش سلاح یا برنامه موشکی را ندارد. وی تاکیده کرده بود که “هرگاه لازم باشد برای متحدان خود در منطقه سلاح بفرستیم، چنین خواهیم کرد و از این کار شرمنده نیستیم.”

 وزیرخارجه امریکا دیروز همچنین به مسایل هسته ای ایران مرتبط به کنگره این کشور پرداخت و

 گفت، اگر کنگره توافق ایران را رد کند، آمریکا به هیچ وجه نمی تواند مانع همکاری تجاری متحدانش با ایران شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *