احتمال شکایت کابل از اسلام آباد به سازمان ملل

حکومت افغانستان می گوید: اگر پاکستان به گزینه هایی که به عنوان ضرب الاجل از سوی کابل به این کشور مطرح شده عمل نکند، افغانستان از سیاست های دو گانه و عدم همکاری این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهد کرد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” پس از قطع امیدواری از عدم همکاری اسلام آباد با کابل، حکومت افغانستان ظاهراً در تلاش است تا پای سازمان ملل متحد را برای پایان دادن به سیاست های دوگانه این کشور در امور افغانستان بکشاند.

طرح که به تازه گی میان رهبران حکومت وحدت ملی تهیه شده چندین گزینه برای پاکستان در نظر گرفته شده است که یکی آن هم شکایت از سیاست های دو پهلوی پاکستان در برابر افغانستان است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه هشدار می دهد که پس از این کابل از موضع متفاوتر و تند با اسلام آباد سخن خواهد گفت.

آقای فیصل روز پنجشنبه در مورد این طرح به رادیو آزادی گفته:

“حکومت پاکستان از آغاز کار تا اکنون در برابر افغانستان صادق نبوده و این کشور هنوز هم عامل بدبختی در افغانستان است بناءً حکومت افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد ورزید و این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد.”

در روز های اخیر و پس از تایید شدن مرگ ملا محمد عمر و انجام حملات خونین در شهر کابل روابط میان دو کشور به تیره گی گرایید.

رهبران حکومت وحدت ملی این کشور را به عدم همکاری صادقانه در روند گفتگو های صلح متهم می کنند و رئیس جمهور غنی ابتکار عمل در گفتگو های صلح را از این کشور گرفت.

در چند سال گذشته نیز پاکستان به سیاست های گرگ و بره و تلاش به ایجاد حکومت ملک الطوایفی در افغانستان متهم شده است.

با این همه ظفر هاشمی سخنگوی رئیس جمهور غنی بار دیگر تاکید می کند که به هیچ کشوری اجازه داده نمی شود تا خواست هایش را بر افغانستان اعمال کند.

در این حال کارشناسان می گویند که هدف حکومت افغانستان از این سخنان حکومت افغانستان پاکستان و خواست های نادرست این کشور است.

داکتر تقی یکی از این کارشناسان که در ایالات متحده امریکا به سر میبرد در این مورد به رادیو آزادی گفت:

“حالات چنین است که پاکستان و طالبانِ طرفدار این کشور در موقف ضعیفی قرار گرفته اند، در این زمان به رهبران حکومت وحدت ملی است تا از یک اقدام قوی دیپلوماتیک در برابر این کشور کار گیرد.

رئیس جمهور غنی باید با مقام های بین المللی پیشنهاد بکند و بگوید که هر اقدامی سران حکومت افغانستان در برابر پاکستان نتیجه یی نداد و با یک موضع قوی شکایت اش را از این کشور به مقام های بین المللی بکند.”

پاکستان بار ها حامی تروریزم دانسته شده است و حکومت افغانستان همواره تاکید کرده است که این کشور باید پناه گاه های امن مخالفان مسلح را ببندد.

حال حکومت افغانستان هشدار می دهد که به گروه های فریب خورده از سوی استخبارات این کشور مجال سر بلند کردن داده نمی شود و آن گروه هایی که به روند صلح احترام نگذارند سرکوب خواهند شد.

ریاست اجرائیه می گوید که زمان برای پاکستان تا رسیدن طرح حکومت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل اندک است و این کشور باید از این فرصت استفاده کند در غیر آن دیگر به فریب و سیاست های این کشور از صبر کار گرفته نخواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *