محمود عباس به دنبال تجربه‌ی سناریو های تازه در فلسطین

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تلاش برای انتخاب هیئت رئیسه تازه، از کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین کنار رفت.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “به گفته یکی از مقام‌های فلسطینی، در نشست مهم سران سازمان آزادیبخش فلسطین که شنبه شب در رام الله برگزار شد علاوه بر آقای عباس، بیش از نیمی از اعضای کمیته اجرایی ۱۸ نفره این سازمان کناره‌گیری خود را اعلام کردند.

هدف از این استعفا، دعوت به تشکیل جلسه اضطراری “شورای ملی فلسطین” و انتخاب کمیته اجرایی تازه اعلام شده است.

شورای ملی فلسطین که به عنوان پارلمان سرزمین‌های فلسطینی محسوب می‌شود ۷۴۰ نماینده دارد و از سال ۱۹۹۶ تاکنون تشکیل جلسه نداده است.

غسان الشکعه یکی از اعضای مستعفی کمیته اجرایی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرده که همراه با آقای عباس شماری دیگر از نمایندگان این هیئت استعفا کرده اند: صائب عریقات، فاروق القدومی، محمد النشاشیبی، حنان عشراوی، محمود اسماعیل، احمد مجدلانی، ریاض الخضری و اسعد عبدالرحمن.

کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین بالاترین نهاد تصمیم‌گیری فلسطینی‌هاست که از جانب همه شهروندان فلسطینی، ساکن در سرزمین‌های اشغالی یا خارج از آن، اقدام می‌کند.

آقای عباس در سال ۱۹۹۳ که دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین بود پیمان صلح اسلو را به نمایندگی از همه فلسطینی‌ها با اسرائیل امضا کرد.

کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین از نمایندگان گروه‌های مختلف فلسطینی، به استثنای جنبش مقاومت اسلامی “حماس” و جنبش جهاد اسلامی، تشکیل شده.

یحیی موسی یکی از نمایندگان جنبش حماس، استعفای آقای عباس و ۹ عضو دیگر کمیته 

اجرایی سازمان آزادیبخش را “نمایشی خنده دار و مسخره” توصیف کرده است.

به گفته آقای موسی، در “سناریوی تازه” محمود عباس و یارانش، همه امور برای برگزاری نشست اضطراری شورای ملی فلسطینی از قبل طراحی شده تا نمایندگان حماس نتوانند حضور یابند و کمیته تازه انتخاب شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *