نورستانی: فیصله‌های غیرقانونی را نمی‌پذیریم

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی ابراز نگرانی کرد. مقام‌ها در این کمیسیون می‌گویند اختلاف‌ها در حکومت سبب تأخیر یک ساله در برگزاری انتخابات خواهد شد.

براساس قانون اساسی افغانستان باید انتخابات پارلمانی در ماه ثور یا جوزای سال جاری برگزار می‌گردید، اما اختلاف‌ها در رهبری حکومت سبب شد تا انتخابات برگزار نشود. حکومت هنوز نتوانسته زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را اعلام کند.

اختلاف‌نظرهای سیاسی بین رییس جمهور و داکتر عبدالله رییس اجراییه دلیل اصلی تأخیر در برگزاری انتخابات خوانده شده است. دو رهبر سیاسی ماه‌ها برسر رییس و اعضای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی چانه‌زنی کردند.

یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت، براساس پلان این کمیسیون قرار بود انتخابات پارلمانی در ماه ثور سال جاری برگزار شود اما حکومت این برنامه را قبول نکرد.

آقای نورستانی گفت: «بنابر مشکلات سیاسی انتخابات در زمان معین و قانونی خود برگزار نشد. اکنون که ماه‌ها از آن تاریخ می‌گذرد نه تنها روزنه‌ی امید برای حل مشکلات سیاسی دیده نمی‌شود بلکه ترس آن وجود دارد که تاخیر در انتخابات حتا از یک سال نیز بیشتر گردد.»

مدت فعالیت پارلمان افغانستان به تاریخ اول سرطان سال جاری به پایان رسید. براساس قانون باید انتخابات برگزار می‌شد و نمایندگان منتخب جدید به کار آغاز می‌کردند اما به دلیل برگزار نشدن انتخابات، حکومت ادامه کار پارلمان را تایید کرد در حالی که آگاهان مسایل حقوقی ادامه کار پارلمان را غیرقانونی می‌دانند.

کمیسیون انتخابات افغانستان در حالی از حکومت انتقاد می‌کند که پس از برگزاری انتخابات مملو از تقلب ریاست جمهوری، این کمیسیون اعتبارش را از دست داد و حکومت وحدت ملی براساس توافق سیاسی شکل گرفت نه نتیجه انتخابات.

رویارویی کمیسیون‌ها

حکومت برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را ایجاد کرده است. این کمیسیون در حال حاضر مصروف جمع‌آوری نظرات مردم و نهادهای مختلف برای آوردن اصلاحات است.

تغییر در رهبری کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی بخشی از خواست‌های مردم برای اعاده اعتبار این کمیسیون‌ها است. کمیسیون اصلاحات انتخاباتی گفته است که تغییر در رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی شامل پیشنهاد اصلاحات خواهد شد. ولی آقای نورستانی گفت خواست‌های غیرقانونی کمیسیون اصلاحاتی پذیرفته نخواهد شد.

آقای نورستانی گفت: «قانون این‌ها [کمیشنران کمیسیون انتخابات] را برای شش سال انتخاب کرده. این‌ها سر به خود نیامده و کسی این‌ها را تعیین نکرده است. این کمیسیون برای شش سال از طرف پارلمان پاس و از طرف رییس جمهور توشیح شده، پس براساس قانون کسی این‌ها را پس کرده نمی‌تواند مگر این‌که قانون را زیر پا بکند.»

قانون تشکیل و صلاحیت‌های انتخابات، مدت زمان کار کمیشنرهای کمیسیون‌های انتخاباتی را شش سال تعیین کرده اما کمیسیون اصلاحات انتخاباتی گفته است که تغییر این قانون توسط فرمان تقنینی رییس جمهور ممکن است.

پیشنهاد کمیسیون انتخابات

در همین حال کمیسیون انتخابات می‌گوید فهرستی را به رییس جمهور غنی فرستاده و پیشنهاداتی را برای اصلاحات در نظام انتخابات مطرح کرده است. آقای نورستانی گفت تهیه لیست رای دهندگان، جلوگیری از کارت‌های اضافی در انتخابات و اعتباردهی به کارت‌های واقعی بخشی از این پیشنهاد است.

نورستانی گفت نظارت منظم از مراکز انتخاباتی یکی از راه‌های جلوگیری از تقلب است: «نظارت یک عامل مهم در شفافیت انتخابات است از این رو کمیسیون در نظر دارد که در انتخابات‌های بعدی نظارت را در مناطق دور افتاده تشدید کند و هر ناظر را به یک مرکز ارتباط دهد. طوری نباشد که مناطق نزدیک و امن نظارت شود ولی به جاهای دور کسی نرود.»

براساس این پیشنهاد، هزینه برگزاری انتخابات کاهش خواهد یافت. کمیسیون انتخابات پیشنهاد کرده که بجای استخدام کارمندان در روز انتخابات، معلمین مکاتب این وظیفه را انجام دهند و وسایط نقلیه نیروهای امنیتی وسایل انتخاباتی را به ولایات انتقال دهند.

این در حالیست که حکومت هنوز برسر نحوه اصلاحات در نظام انتخاباتی به نتیجه‌ای نرسیده است. این نگرانی وجود دارد که دو رهبر حکومت برسر موارد اصلاحات دچار اختلاف نظر شوند

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *