گفتگوی کابل، عشق‌آباد و انقره در پیوند با راه لاجورد در استانبول

ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه در باره احیای راه لاجورد که از بنادر آقینه ولایت فاریاب و تورغندی ولایت هرات شروع و افغانستان را با کشور های آسیانه میانه و اروپا وصل می کند، بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” وزیران خارجه این سه کشور دیروز جمعه، در ترکیه گردهم امدند وهمچنین درجهت اقدامات عملی برای تطبیق پروژه های انرژی و ترانسپورت در منطقه توافق کردند.

 وزیر خارجه ترکیه دیروز دراین نشست گفت: نه تنها ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان بلکه کشورهای دیگری هم هستند که روی پروژه احیای راه لاجورد علاقمندی شان را نشان داده اند.

در نشست دیروز وزرای خارجه این سه کشور، فیصله شد که پیش از ختم سال جاری میلادی، کنفرانس روسای جمهوری در ترکمنستان راه اندازی شود تا در مورد پروژه راه لاجورد توافق گردد.

راه لاجورد از بنادر آقینه ولایت فاریاب و تورغندی ولایت هرات شروع می شود و افغانستان را با کشور های آسیانه میانه و اروپا وصل می کند. گفته می شود که حدود دو هزار سال پیش لاجورد ولایت بدخشان از همین راه ها به آسیای میانه انتقال داده می شد و از همین رو به این مسیر راه لاجورد گفته می شود.

افغانستان هم علاقمند است تا از طریق ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه با اروپا وصل شود و قبلا هم اشرف غنی رئیس جمهوری، با رهبران کشورهای یاد شده دراین مورد صحبت کرده است.

مقام ها در کابل، معتقدند که احیای راه لاجورد، می تواند بدیل مناسب برای تقویت ترانزیت و تجارت افغانستان باشد، زیرا از سرحد افغانستان تا بندر ترکمنباشی ترکمنستان، خط ریل وجود دارد و از آنجا هم تا استانبول امکانات ترانسپورتی فراهم است. کابل می خواهد، اموال تجارتی که از استانبول انتقال می یابد، نخست در باکو رفته و از آنجا از طریق آب از بندر ترکمنباشی به افغانستان و حتی به پاکستان و هند منتقل گردد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *