افغانستان متعهد به تعهدات خویش درپیوند با حقوق بشر نیست

درآستانه برگزاری نشست بین المللی کشورها و نهادهای کمک کننده به افغانستان که بزودی در کابل برگزار می گردد، سازمان دیده بان حقوق بشر در نامه ای اعلام کرده که افغانستان به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر عمل نکرده است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این سازمان در این نامه از کشورهای کمک کننده به افغانستان خواسته که به دولت افغانستان فشار آورند تا به این تعهدات که در کنفرانس های توکیو و لندن در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ داده است، عمل نماید. سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر از کشورهای کمک‌کننده به افغانستان خواسته تا در نشست روز شنبه، از دولت افغانستان بخواهند، حسابدهی بیشتر در مورد مسئولیت نیروهای امنیتی این کشور در قتل‌های فراقانونی، شکنجه و دیگر اشکال نقض حقوق بشر را تضمین کند. گفته شده که هدف اصلی این کنفرانس، بحث در مورد تعهدات امنیتی و بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان و همچنین پی‌گیری تصامیم اتخاذ شده در دو کنفرانس لندن و توکیو است.

نامه این سازمان که در وبسایت آن دیروز به نشر رسیده گفته شده که دستاوردهایی افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا حال در زمینه حقوق بشر، به شدت آسیب‌پذیر و شکننده باقی مانده‌اند و در برخی از مناطق افغانستان، در این زمینه عقب‌گردهایی دیده می‌شود که این تهدیدی برای حقوق همه افغان‌ها و بخصوص زنان و دختران محسوب می‌شود.”

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *