نگرانی از فرار سرمایه از کشور

آمارها از واردات و صادرات سال گذشته کشور نشان می دهد که از مجموع ۸٫۷ میلیارد دالر، ۸٫۲ میلیارد دالر آن واردات و تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دالر صادرات داشته ایم.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” با این حال امروز وزارت تجارت و صنایع کنفرانس ملی حمایت از صنایع افغانستان را برگزارکرد. وزیر و تجارت و صنایع  گفت: دراین کنفرانس راهکارها، فرصت ها و چالشهای پیش روی صنایع کشور بررسی می شود.

رقم واردات و صادرات سال گذشته کشور مقایسه ناپذیراست. شاید افغانستان تنها کشوری منطقه باشد که دریک سال، بیش از۹۶ درصد کالای خارجی را وارد بازارکرده، درحالیکه صادرات آن به کمتر از ۴ درصد می رسد.

با این حال آقای رسا امروز گفت: وزارتش برای توسعه سرمایه گذاری داخلی اقداماتی را روی دست دارد. ایجاد تسهیلات و توجه به مشکلات صنعت کاران از مواردی اند که وزیر تجارت به آنها اشاره کرد. اما کارشناسان وجود فساد گسترده و ضعف حاکمیت قانون را از موانع عمده پیش روی رشد صادرات در افغانستان در۱۳ سال گذشته میدانند.امروز هم شماری از صنعت کاران گفتند: حکومت مانع اصلی سرمایه گذاری داخلی درکشور است.

نبود امنیت، کمبودبرق، نداشتن زمین، ورود کالاهای غیرقانونی، نداشتن بانک صنعتی و بروکراسی موجود در ادارات مواردی اند که صنعت کاران ازآن به عنوان چالشهای دیگری برای سرمایه گذاری یاد می‌کنند.

دخالت های غیرقانونی کشورهای همسایه نیز از مواردی اند که سرمایه گذاران داخلی را نگران کرده است. به گفته آنها برخی ازین کشورها با دمپینگ (قیمت شکنی)در بازار افغانستان قدرت رقابت از شرکت های داخلی را می گیرند و

حکومت نیز دراین مورد توجهی ندارد. آنها همچنین گفتند اشخاصی در درون حکومت افغانستان برای کالاهای خارجی تبلیغ می کنند. اقتصاد کشور پس از سقوط طالبان با توجه به کمک های جهانی سیری صعودی داشت اما پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته شاهد رکود اقتصاد و فرار سرمایه از کشور بوده ایم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *