کابل شهری در محضر تهدیدِ جدی زباله‌های کثیف

انباشه شدن زباله ها در سطح شهر کابل به مشکلی کلان تبدیل شده. مردم می گویند، شهرداری از یک ماه به اینسو زباله های سطح شهر را انتقال نداده، و بو و تعفن ناشی از آن زندگی را برای آنان دشوار کرده. در همین حال، پزشکان می گویند، انباشت زباله ها در مناطق مسکونی، می تواند موجب ابتلای شهروندان به انواعی از بیماریها گردد.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “مشکلات موجود در دفن زباله ها، و انباشت مقادیر زیادی زباله در سطح شهر کابل، مشکلات عدیده زیادی برای مردم به وجود آورده

است. این موضوع، معضلی است که سالهاست گریبان گیر این شهر است. افزایش بی رویه جمعیت در این شهر، تغییر الگوی مصرف مردم و ازدیاد سرسام آور مواد زاید جامد و همچنین فقدان روشهای علمی و مدیریتی موثر در امر تولید، جمع آوری و دفع زباله، باعث شده، زباله در کابل به یکی از معضلات بزرگ اجتماعی و صحی تبدیل شود. این معضل اما از یک ماه به اینسو شدید تر شده و اعتراض مردم را به دنبال داشته. مردم می گویند، از یک ماه به اینسو زباله های شهر جمع آوری و انتقال داده نشده و این موضوع، بو و تعفن زیادی در شهر ایجاد کرده. توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی مردم یکی از وظایف اصلی و اساسی دولت است. پزشکان اما می گویند، بی توجهی به جمع آوری زباله ها در سطح شهر، باعث به خطر افتادن بهداشت و سلامت جامعه، و شیوع انواعی از بیماریها می شود.

برای رساندن صدای مردم به گوش مسئولان شهرداری، به ریاست تنظیف شهر در چهارراهی سرسبزی رفتیم. مسئولان این ریاست، علل انباشه شدن زباله ها را این گونه بر می شمارند.

اما کناره جاده های منتهی به این ریاست نیز مملو از زباله است. اینجا بیش از ۱۰۰ یا ۱۵۰ متر از ریاست تنظیف فاصله ندارد، ولی انبوهی از زباله ها و کثافات، اینجا بیداد می کند. این مشکل در همه جای شهر کابل مشهود است، ولی وضعیت در ناحیه سیزدهم شهر کابل بدتر است. در این ناحیه، مردم در هر ۱۰۰ متر، شاهد انباشت زباله ها هستند.

زباله ها، طلای کثیف نیز یاد می شود، به علت اینکه در زباله ها مواد تجدیدناپذیر و مفید زیادی مانند شیشه و آلومینیم وجود دارد که قابل بازیافت و استفاده مجدد به عنوان مواد اولیه در صنایع هستند. نبود امکانات فنی باعث شده از این طلای کثیف استفاده درست نشود و تنها شمار معدودی از شرکت‌ های خصوصی در بخش بازیافت زباله در کابل فعال‌اند. این طلای کثیف به محضی که دور ریخته می شود، هزاران دوره ‌گرد و افراد معتاد به آن هجوم می‌آورند. دو سوم زباله‌های مفید شهر کابل توسط همین افراد جمع‌آوری و به بیرون کشور قاچاق می‌ شود. در این میان، چیزی که به ریاست تنظیف باقی می ماند عمدتا پس‌ ماندهای غذایی، مواد اضافی ساختمانی، فضولات حیوانات و گل و لای است.

با این ‌همه، کابل یکی از نامنظم‌ ترین و غیرمعیاری ‌ترین سیستم جمع ‌آوری زباله را در منطقه دارد. برای جمع آوری زباله های این شهر، ۱۳۵ هزار زباله ‌دانی نیاز است در حالیکه تنها نزدیک به پنج هزار زباله ‌دانی در سطح شهر قرار داده شده و نزدیک به هشت هزار محل سرباز نیز برای جمع‌آوری زباله تعیین شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *