مسکو و نگرانی‌ها از ناحیه نفوذ داعش در کشور

ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه می‌گوید: با افزایش نفوذ داعش، وضعیت افغانستان بدتر شده. رییس جمهور روسیه گفته که داعش از افغانستان به کشورهای همسایه نفوذ خواهد کرد. در همین حال، سران کشورهای عضو سازمان امنیت دسته جمعی خواهان اقدامات هماهنگ جامعه جهانی در مبارزه با تهدیدات از افغانستان شدند.

ولادمیر پوتین که در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان امنیت دسته جمعی در دوشنبه پایتخت تاجکستان صحبت می‌کرد، اظهار داشت که با خروج قوای خارجی از افغانستان وضعیت در این کشور رو به وخامت نهاده، خطرات ناشی از تروریزم بیشتر شده و گروه‌های هراس افکن به کشورهای همجوار افغانستان هم رخنه می‌کنند. او افزود که در کنار دیگر گروه‌های تروریستی، اکنون داعش هم فعالیت خود را در این کشور بیشتر ساخته است. به گفته رییس جمهور روسیه تهدید این گروه دیگر در سرحدات سوریه و عراق محدود نمانده است. پوتین افزوده که گروه‌های تروریستی قتل‌های دسته جمعی انجام می‌دهند، ملت‌ها را به هرج و مرج و قحطی سوق می‌دهند، آثار فرهنگی و اماکن مذهبی را تخریب می‌کنند. او همچنین از تهدید رو به افزایش مواد مخدر سخن گفت و افزود که تلاش‌های قوای بین المللی در افغانستان نتوانسته جلو تولید تریاک را در این کشور بگیرد و این مبارزه نتیجه نداشته است.

در همین حال سران کشورهای عضو پیمان امنیت دسته جمعی در نشست دیروز خود در پایتخت تاجکستان خواهان تقویه تلاش‌ها جامعه بین المللی برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی و بخصوص داعش در افغانستان شدند. در اعلامیه پایانی این نشست آمده که تقویه اقدامات بین المللی و گام‌های موثر در این راستا می‌توانند از این خطرات جلوگیری نمایند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *