نشستِ سه‌جانبه، میانِ کابل و پکن و واشنگتن در نیویورک برگزار شد

در نشست سه جانبه افغانستان، چین و امریکا که در نیویارک برگزار شد، بر حمایت از گفتگوهای صلح و برنامه‌های انکشافی و خودکفایی افغانستان تاکید گردید.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” رئیس اجرایی حکومت، مشکلات در افغانستان را درد مشترک همه کشورها خواند و بر همکاری صادقانه جهان در این مورد تاکید کرد. وزیرخارجه امریکا هم از داعش بعنوان خطر غیرقابل پیشبینی نام برد و وزیرخارجه چین برموقعیت استراتیژیک افغانستان برای پیشرفت اقتصادی تاکید کرد.

در این نشست که با هدف یافتن راه حل برای بحران افغانستان و نیز ترقی و پیشرفت کشور برگزار شده بود، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت و وزرای خارجه افغانستان، چین، امریکا و چند کشور همسایه افغانستان ازجمله پاکستان و ایران حضور داشتند.

رییس اجرایی حکومت، مشکلات درافغانستان را درد مشترک همه‌ی کشورهای جهان دانست و خواستار تلاش همگانی و صادقانه‌ی تمامی کشورها برای حل آن از جمله اوردن صلح در کشور شد.

 “پیام ما امروز واضح است، ما می خواهیم یک برنامه جامع و واقعی صلح را به پیش ببریم و پیشرفت ها در آن را نظارت کنیم. ما می خواهیم گروه های تروریستی در هر جایی که هستند باید نابود شوند. ما از فرصت های کوچک و بزرگ برای صلح استفاده و روی یک برنامه جامعه صلح کار می کنیم. ما برای حفاظت از مردم و دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور خود از تمامی تلاش و ظرفیت ها کار خواهیم گرفت.”

جان کری وزیر خارجه امریکا هم در این نشست در باره نگرانی های ناشی از تروریزم صحبت کرد و از داعش بعنوان خطر غیر قابل پیش بینی یاد کرد.

جان کری، وزیرخارجه امریکا “امنیت همچنان از نگرانی های ما است. طالبان و شبکه حقانی به خشونت و حملات علیه مردم افغانستان، نیروهای امنیتی افغان و سربازان امریکایی و سایر اهداف ادامه می دهند. در حالیکه القاعده همچنان تهدید است، داعش خطرات غیر قابل پیش بینی را در این منطقه ای نا آرام بوجود آورده”.

جان کری بر حمایت از صلح، خودکفایی و برنامه‌های اصلاحات انتخاباتی حکومت افغانستان نیز تاکید کرد و گفت: امریکا همراه افغانستان به کمک‌های درازمدت خود ادامه می‌دهد.

من می خواهم تاکید کنم که امریکا از رئیس جمهور غنی و رئیس اجرایی دکتر عبدالله در فراخوان آنها برای مذاکره با طالبان حمایت می کند. کشور من  همواره تاکید داشته که پروسه صلح افغانی به رهبری افغانها مطمئن ترین راه ختم جنگ و رسیدن به صلح است. ایالات متحده به رئیس جمهور غنی و رئیس اجرایی و مهم تر از همه به مردم افغانستان اعتماد دارد و ما معتقدیم که مردم افغانستان خواهان افغانستان متحد، مرفه و مصون از خطرات تروریست ها و گروه های جرایم پیشه هستند و می خواهند همدیگر را بعنوان انسان، احترام کنند.

وانگ یی وزیر خارجه چین نیز با اشاره به موقعیت استراتیژیک افغانستان گفت: این کشور می‌تواند از این موقعیت در پیشرفت‌های اقتصادی منطقه استفاده نماید. او در عین حال، امنیت را زمینه ساز پیشرفت اقتصادی دانست و گفت تمامی کشورها مسئولیت دارند که برای تامین امنیت در افغانستان صادقانه تلاش کنند

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *