گراف صعودی تلفات انفجار های دیروز در ترکیه

شمار قربانیان انفجارهای دیروز ترکیه به حدود صد تن افزایش یافت. نخست وزیر ترکیه گفته: گروه داعش یا بعضی گروه های چپگرای این کشور احتمالا این حمله مرگبار را انجام داده اند. اما رهبر حزب دموکراتیک خلق ها، حزب سیاسی کردهای ترکیه، دولت این کشور را متهم کرده که در انفجارهای انکارا دخالت دارد.

دو انفجار روزگذشته در جریان گردهمایی صلح و دموکراسی که علیه درگیری های فعلی بین حزب کارگران کردستان و دولت ترکیه در انکارا برگزار شده بود، روی داد. به اساس گزارش رویترز بیش از ۹۵ تن در این رویداد کشته و ۲۵۶ تن زخمی شدند. این 

انفجارها، مرگبارترین حمله تروریستی در ترکیه خوانده شده، اما مسئولیت آن را تا کنون کسی یا گروهی برعهده نگرفته. احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت: احتمالا داعش یا گروه های چپگرای این کشور در این حمله دست دارند.  

” ما تحقیق در باره این حمله را ادامه می دهیم. گروه های مثل داعش، پی ک ک، گروه های چپی MLKP و DHKPC می توانند این گونه حملات را انجام دهند. تحقیقات جامع با در نظر گرفتن گروه های مظنون، درجریان است. وزارتخانه های صحت، عدلیه و داخله گزارشهای خود را ارائه کرده اند و شواهد نشان می دهد، حمله توسط دو انتحارگر انجام شده. ”  کلیپ ۲ و ۳

اما حزب دموکراتیک خلق ها، حزب سیاسی کردهای ترکیه و از برگزار کنندگان گردهمایی دیروز گفته: دستان مقام های دولتی در خون قربانیان این حمله آلوده اند. صلاح الدین دمیرتاش، رهبر این حزب دولت را متهم کرد که با توجه به انتخابات پیش رو می خواهد خشونت ها را به پی ک ک نسبت داده و آرای حزب حاکم عدالت و توسعه را افزایش دهد. او گفت، حمله دیروز مانند حملات علیه کردها در شهرهای دیاربکر و سوروچ است که در آنها دهها تن کشته شدند. 

صلاح الدین دمیرتاش/ رهبر حزب دموکراتیک خلق ها

” ما در یک غم بزرگ قرار داریم و با خطر بزرگ مواجه هستیم، اما ما طاقت و شجاعت به محاکمه کشیدن عاملان این حملات را داریم. همه آنها در چارچوب قانونی، پاسخگو خواهند بود. ما بطور آشکار نه پنهانی، قتل عام می شویم. این حمله شبیه حمله دیاربکر و سوروچ است.”

دولت ترکیه برای ادای احترام به قربانیان سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده. ترکیه پس از یک حمله انتحاری در جنوب این کشور در ماه جولای، جنگ با شورشیان کرد را از سرگرفت.

 در این درگیری ها تا کنون نزدیک به ۱۵۰ سرباز دولتی و صدها شورشی کرد کشته شده اند. در حمله انتحاری بیستم جولای در شهر سوروچ ترکیه، ۳۲ تن کشته و حدود صد تن زخمی شدند. مسئول این حمله گروه داعش دانسته شد، اما پی پی ک گفت: دولت ترکیه با همکاری داعش این حمله را علیه کردها انجام داده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *