انتفاضه‌ی سوم و تلفات ناشی از آن

در حمله یک مرد فلسطینی به نیروهای امنیتی اسرائیل، یک سرباز کشته و یازده تن زخمی شدند. این حمله شب گذشته در شهر بیرشیبا در حالی انجام شد که تنش و درگیری میان فلسطینی ها و اسرائیل همچنان ادامه دارد و شمار کشته ها طی چند هفته اخیر، به بیش از ۵۰ تن رسیده است.

خبرگزاری رویترز نوشته: یک مرد مسلح فلسطینی دیشب پس از ورود به ایستگاه بس های شهری بر نیروهای امنیتی اسرائیل تیراندازی کرد که در نتیجه یک سرباز کشته و ۱۱ نفر بشمول ۴ سرباز زخمی شدند. این حمله در شهر بیر شیبا انجام شد و پولیس گفته: مهاجم پس از آنکه با تفنگچه و چاقو اسرائیلی ها را هدف قرار داد، در تیراندازی پولیس کشته شد. تنش میان فلسطینی ها و اسرائیل برسر ورود یهودیان به محوطه مسجدالاقصی چند هفته قبل آغاز شد.

 طبق گزارشها تا کنون ۴۲ فلسطینی و ۸ اسرائیلی در خشونت ها میان دو طرف کشته شده اند. اسرائیل با ایجاد پوسته های بازرسی و حصارهای امنیتی در شرق بیت المقدس، تدابیر امنیتی را افزایش داده. فلسطینیان اما از این حصارهای امنیتی، به دیوار اپارتاید یا نژادپرستی یاد می کنند. 

“این دیوارها، دیوار اپارتاید اند. قبلا ما در کرانه غربی دیوار اپارتاید داشتیم اما اکنون در بیت المقدس نیز این دیوار ایجاد شده. آنها می خواهند باشندگان بیت المقدس را از هم جدا کنند. با این دیوارها قصد

دارند بین محله های اطراف مسجدالاقصی و این شهر مقدس فاصله ایجاد کنند.”

 دو گروه فلسطینی حماس و جهاد اسلامی با تقدیر از حملات فلسطینی ها علیه اسرائیلی ها آن را واکنش طبیعی نسبت به تجاوز اسرائیل به مسجدالاقصی دانسته اند.

در همین حال سازمان ملل و امریکا از بالا گرفتن تنش و افزایش درگیری ها در سرزمین های اشغالی عمیقا ابراز نگرانی کرده اند. فرانسه پیشنهاد استقرار ناظران بین المللی را درشرق بیت المقدس مطرح کرده، اما نخست وزیر رژیم اسرائیل آن را ردکرده است.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *