عراقی‌ها خواهان دخالت مسکو در جنگ عراق با داعش شد

اعضای ائتلاف حاکم در عراق و نیروی بسیج مردمی ضد تروریسم در این کشور خواهان کمک نظامی روسیه در جنگ با گروه داعش شدند. آنان از حکومت عراق خواسته اند تا از دولت روسیه بخواهند که بر مواضع داعش در این کشور عملیات هوایی انجام دهد.

داعش بخش های زیادی از خاک عراق را از تابستان سال گذشته بدین سو در کنترل خود دارد و عملیات ارتش عراق و نیروی بسیج مردمی برای پس گیری این مناطق نیز پیشرفت چندانی نداشته.

با این حال اعضای گروه پارلمانی ائتلاف ملی عراق که قدرت را در این کشور در دست دارند، حکومت حیدر عبادی، نخست وزیر را ترغیب کرده اند که خواهان کمک نظامی روسیه در جنگ با گروه داعش شود. این ائتلاف عملیات های جنگنده های روسی در سوریه را موثر خوانده و از نخست وزیر عبادی خواسته تا از دولت روسیه رسما درخواست کمک نظامی کند.

” طبق ارزیابی ما حملات هوایی روسیه در خاک سوریه موثر و کارگر بوده، بنا براین اگر حکومت در جنگ با داعش خواهان کمک نظامی روسیه شود، ما از آن حمایت می کنیم. ائتلاف ملی، نشستی داشت و همه اعضا با این مسئله که اگر دکتور حیدر عبادی، نخست وزیر خواهان کمک نظامی روسیه شود، موافقت داشتند.”

این پیشنهاد و درخواست ائتلاف ملی در حالی مطرح شده که امریکا با نقش نظامی روسها در عراق مخالف است. ائتلاف به رهبری امریکا از سال گذشته بدین سو علیه داعش در عراق حملات هوایی انجام می دهند. اما به گفته بعضی مقام های عراقی این حملات در سرکوب داعش هیچ تاثیر نداشته و با وجود آن، داعش چند ماه پیش مرکز ولایت انبار را تصرف کرد.

دو روز پیش بلندپایه ترین جنرال امریکایی در مورد نقش نظامی روسیه با مقام های نظامی عراقی در بغداد گفتگو کرد. جنرال جوزف دنفورد، پس از این دیدار گفت، مقام های عراقی به او اطمینان داده اند که خواستار کمک نظامی مسکو نخواهند شد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *