قصر گل‌خانه و قصر سپیدار؛ خواهان بسیج عمومی، برای کمک‌رسانی به زلزله‌زده‌ها شدند

پس از وقوع این زمین لرزه دیروز، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری در پیام ویدیویی، ضمن ابراز همدردی با قربانیان این حادثه، به ادارات مسوول دستور داد تا کمک‌های بیشتری را برای آسیب دیدگان برسانند. آقای اشرف غنی گفته که هر چه زودتر با آسیب دیدگان کمک صورت گیرد. عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت هم خواهان بسیج عمومی برای کمک به آسیب دیدگان از زلزله دیروز شد.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “کشورهای ایران، آمریکا، هند و ترکیه، اتحادیه اروپا و دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان با قربانیان این زمین‌لرزه ابراز همدردی کرده و گفته‌اند آماده کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند. نرندرا مودی نخست وزیر هند از نخستین رهبران جهان بود که در تماس با رئیس جمهور اشرف غنی آمادگی کشورش را برای هرگونه مساعدت برای رسیدگی به آسیب دیدگان این رویداد اعلام کرد.

در همین حال، امار تلفات در پاکستان دستکم  ۲۱۴ نفر اعلام شده و بالاتر از یکهزار تن هم زخمی اند. بیشترین قربانیان زلزله دیروز در پاکستان، در ایالت خیبر پختونخوا بوده و براساس این گزارش، حداقل ۱۷۹ نفر در این منطقه کشته شده. نیروهای امدادرسان در این کشور گفته اند که هنوز هم قربانیان را از زیر آوارها بیرون می‌کشند و احتمال می‌رود شمار شان افزایش یابد.

سازمان زمین شناسی پاکستان تا به حال ۱۳ پس‌لرزه را در این کشور ثبت کرده است.

شاهدان عینی می گویند که در شهر کریم‌آباد پاکستان زلزله باعث رانش زمین به سوی رود هنزه شده است.

رسانه‌های پاکستانی نیز گزارش دادند که نواز شریف، نخست وزیر این کشور سفر خود به بریتانیا را نیمه‌تمام گذاشته و در راه بازگشت به پاکستان است.

در دهلی پایتخت هند دیروز بعد از ظهر مردم به خیابان ها آمدند و مکاتب و دفاتر دولتی تخلیه گردید. متروی دهلی نیز برای ساعاتی متوقف بود. در دوشنبه پایتخت تاجیکستان بعضی ساختمان ها آسیب دیده.

رسانه های محلی گزارش می دهند که راهرو یک مکتب در یاوان فروریخت و ۱۴ کودک را زخمی کرد. همچنین گزارش هایی از جراحات در اثر یورش جمعیت هنگام تخلیه ساختمانی در دانشگاه خاروغ تاجیکستان حکایت دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *