نخستین انتخابات عمومی در میانمار

انتخابات عمومی تاریخی میانمار امروز برگزار شد. در این انتخابات، اعضای پارلمان و شوراهای ولایتی تعیین می شوند. نظرسنجی ها حاکی از آن است که حزب مخالف لیگ ملی برای دموکراسی برنده خواهد شد. نظامیان حاکم بر این کشور هم گفته اند، نتیجه انتخابات را می پذیرند.

برای نخستین بار طی ۲۵ سال گذشته انتخابات آزاد با حضور ناظران بین المللی در میانمار برگزار می شود. شهروندان این کشور انتظار دارند با این انتخابات، قدرت از دست نظامیان خارج و حکومت مردمی روی  کار آید. نظرسنجی ها نیز حاکی است که حزب مخالف، لیگ ملی برای دموکراسی به رهبری انگ سان سوچی برنده خواهد شد. اما همزمان نگرانی های از تقلب در انتخابات توسط حزب حاکم، ابراز شده. اخیرا کشف شد که چهار میلیون نفر از حق رای دهی محروم شده اند و از سوی دیگر در برخی مناطق مردم کارت های رای دهی اضافی دریافت کرده اند. اما تین شین، رئیس جمهوری گفته که تلاش می کند انتخابات منصفانه و آزاد برگزار شود و حکومت و نظامیان نتیجه آن را هرچه باشد، می پذیرند.

” برخی نگرانی ها در باره نتایج انتخابات وجود دارد، اما می خواهم بگویم که حکومت و ارتش نتیجه را خواهند پذیرفت. اگر ما این انتخابات عمومی را بطور منصفانه و آزاد برگزار کنیم، به تغییرات ادامه خواهیم داد و نظام سیاسی جدید و با ثبات خواهیم ساخت.”

از سال ۱۹۹۰ میلادی بدین سو این نخستین انتخابات آزاد در میانمار است و رای دهندگان به امید برقراری دموکراسی و اصلاحات در انتخابات امروز شرکت کرده اند. در همین حال، اقلیت مسلمانان میانمار خواهان تامین امنیت و اعطای حقوق برابر هستند. امام یکی از مساجد رانگون به رویترز گفت که انتظار آینده روش برای مسلمانان را ندارد، اما با این حال از حکومت می خواهد به مسلمانان حقوق برابر مانند پیروان سایر ادیان در نظر گیرد.

” در حال حاضر آینده روشنی برای مسلمانان نمی بینیم، چون مسلمانها از حقی در این کشور برخوردار نیستند. ما از حکومت می خواهیم به ما حق مساوی بدهد، حقوق برابر برای پیروان ادیان مانند هندوها، مسیحیان و مسلمانان.”

هرچند پیش بینی ها از احتمال پیروزی لیگ ملی برای دموکراسی حکایت دارد، اما به اساس قانون اساسی رهبر این حزب خانم انگ سان سوچی نمی تواند بعنوان رئیس جمهوری برگزیده شود. او قانون اساسی فعلی را احمقانه خوانده و وعده داده که در صورت پیروزی اصلاحاتی را در کشور انجام خواهد داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *