تعدیل بخشی از موافقتنامه‌ها در پیوند با مهاجرین با کشورهای اروپایی

حکومت افغانستان خواستار تعدیل در برخی موافقتنامه‌ها با کشورهای اروپایی شد. سید حسن عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان گفته، تفاهمنامه‌های امضا شده در سال‌های گذشته نیاز به بازنگری دارند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” وزارت امور خارجه دیروز میزبان شماری از سفرای کشورهای اروپایی بود. در این برنامه که وزرای خارجه و امور مهاجرین و عودت کنندگان نیز حضور داشتند، آقای عالمی بلخی گفت: برای حل مشکلات پناهجویان افغان در اروپا باید برخی موافقتنامه‌های افغانستان با کشورهای اروپایی تعدیل شود. عالمی بلخی در این نشست همچنین خواهان بحث و مذاکره با برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، پیرامون تفاهمنامه‌های دوجانبه در زمینه پناهجویان شده. هنوز معلوم نیست که کدام موافقتنامه و در کدام بخش‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرند. با این حال گفته شده که هدف حکومت افغانستان از بازنگری این موافقتنامه‌ها، جلوگیری از اخراج اجباری پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی می‌باشد.

در ماه‌های اخیر، هزاران پناهجوی افغان وارد کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و سویدن شده‌اند. پیشتر، وزارت امور خارجه افغانستان از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان خواسته بود تا از اخراج پناهجویان افغان خوداری کند.

صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه در نشست دیروز یک بار دیگر این خواسته را مطرح کرد و با اشاره به وضعیت امینتی کشور و همچنین در پیش بودن فصل سرد زمستان، گفت که اخراج پناهجویان مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد خواهد کرد. در نشست دیروز، سفرای کشورهای‌های آلمان، ایتالیا، بریتانیا، چک، سویدن، فرانسه، هالند، فنلند، دنمارک و ناروی شرکت کرده بودند. این دیپلومات‌های غربی در این نشست وعده کردند که تلاش می‌کنند با فراهم نمودن زمینه اشتغال در افغانستان، از مهاجرت بیشتر جوانان افغانستان به اروپا جلوگیری کنند.

…………..

از سوی دیگر، مقام‌ها در وزارت مهاجرین و عودت کنندگان از تلاش‌ها برای حل مشکلات ۲۵۰ هزار بی‌جا شده‌ی داخلی خبر می‌دهند.

فضل احمد عظیمى، معاون وزارت مهاجرین و عودت کنندگان دیروز در یک نشست خبری که به منظور ایجاد برنامه برای بیجا شدگان داخلى در بلخ دایر شده بود، گفت که اکثر این بى‌جاشدگان از ولایات هلمند و فاریاب هستند. به گفته عظیمی، جنگ، فقر، مشکلات خانوادگى و حوادث طبیعى باعث بى‌جاشدن این تعداد از مردم شده است.

در همین حال، مسئولان مهاجرین در بلخ از افزایش شمار بی‌جاشدگان از اثر جنگهای اخیر در ولایت‌های شمال و شمال شرق خبر می‌دهند. عبدالصبور قادری رییس اداره مهاجرین ولایت بلخ  دیروز در یک نشست خبری در این ولایت گفت: ۲۳ هزار شهروند که در جنگهای اخیر ولایتهای شمال و شمال شرقی بیجا شده اند، به ولایت بلخ آمده و مسکن گزیده‌اند. آقای قادری همچنین گفت که از آغاز سال جاری تاکنون نیز نزدیک به سه هزار بی‌جا شده از ولایات فاریاب، سرپل و قندز به بلخ آمده‌اند. محمد ابراهیم خیراندیش، رئیس شوراى ولایتى بلخ خواهان اقدامات جدی برای حل مشکلات این بی‌جا شدگان شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *