دیدار ولادیمیر پوتین با آیت الله خامنه‌‌ای

ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وارد تهران شد و بلافاصله به دیدار آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران رفت.

آیت‌الله خامنه‌ای از حضور تأثیرگذار مسکو در مسائل منطقه‌ای به‌ویژه سوریه تمجید کرد و گفت: نقشه بلندمدت امریکا برای منطقه به زیان همه ملت‌ها و کشورها به‌ویژه ایران و روسیه است و باید با هوشمندی و تعامل نزدیکتر، آن را خنثی کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای مواضع رئیس‌جمهوری روسیه به‌ویژه در یکسال و نیم اخیر را در مسائل مختلف، خیلی خوب و مبتکرانه خواند و خطاب به پوتین گفت: امریکایی‌ها همیشه تلاش می‌کنند رقبای خود را در موضع انفعال قرار دهند اما شما این سیاست را خنثی کردیدرهبر جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر تروریست‌هایی که این جنایات را در سوریه مرتکب می‌شوند سرکوب نشوند، دامنه فعالیت‌های مخرّب آنها به آسیای میانه و مناطق دیگر گسترش خواهد یافت.

ولادیمیر پوتین نیز در این دیدار گفت: با جمهوری اسلامی ایران در موضوع امنیت و حل‌ و فصل بحران‌های منطقه‌ای و جهانی همکاری بسیار فعالی داریم. رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما متعهدیم که بر خلاف برخی‌ها به شرکایمان از پشت خنجر نزنیم و هیچ‌وقت در پشت پرده اقدامی بر ضد دوستان‌مان انجام ندهیم. پوتین اعلام کرد: حل بحران سوریه فقط از طریق سیاسی و پذیرش رأی مردم این کشور و خواست همه اقوام و گروه‌های سوری امکان‌پذیر است. رئیس جمهوری روسیه افزود : هیچکس حق ندارد نظر خود را به مردم سوریه تحمیل کند و به‌ جای آنها درباره ساختار حکومت و سرنوشت رئیس‌جمهوری سوریه تصمیم بگیرد. پوتین تاکید کرد: امریکایی‌ها می‌خواهند اهداف محقق نشده خود را در میدان درگیری‌های سوریه، در میز مذاکره پیگیری کنند و ما مراقب این مسئله هستیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *