ماموریت آموزشی ارتش کشور از سوی ۲۱ کشور عضو ناتو تا یک سال دیگر تمدید شد

وزرای دفاع ۲۱ کشور که در شمال افغانستان در ماموریت آموزش، مشوره و کمک در چوکات ناتو سهم دارند، در اجلاسی، ماموریت شانرا برای سال ۲۰۱۶ میلادی تمدید کردند.

این اجلاس در شهر برلین پایتخت جرمنی برگزار شد.

وزیر دفاع جرمنی در این نشست خبری گفت، کشور های که در ماموریت آموزش، مشوره و کمک به نیرو های امنیتی افغان (TAAC) در شمال موافقه کردند، به ماموریت شان در سال ۲۰۱۶ میلادی ادامه می‌دهند.

این ماموریت بخشی از پروسه حمایت قاطع ناتو در افغانستان می‌باشد.

اورسولا وون درلین وزیر دفاع جرمنی در ادامه صحبت خود گفت:

” ما توافق کردیم و این یک خبر خوب است که ما با کمک در تقویت ساختار امنیتی افغانستان به ماموریت خود، دوام می‌دهیم. این یک نتیجه خوب است. زیرا هنوز هم چیز های اند تا انجام یابند. ما می‌خواهیم ماموریت حمایت قاطع را در سال ۲۰۱۶ م هم دوام دهیم. “

به گفته وزیر دفاع جرمنی بدین معنی که آنها می‌خواهند، پیشرفت های قبلی شان را در افغانستان حفظ کنند و همچنان برای برداشتن گام های بعدی، سهولت های را از پیش فراهم نمایند.

در این میان، معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان در این نشست خبری گفت، حوادث اخیر یک بار دیگر نیازمندی دوام همکاری های جهانی به افغانستان را مشخص نمود:

” رویداد ها و حوادث اخیر نشان دادند که مبارزه با نسل جدید تروریزم همکاری گستردهء بین المللی را می‌طلبد. فکر می‌کنم که افغانستان از دیر زمانی از این بابت رنج می‌برد. به همین دلیل، من به این باور هستم که همکاری در ثبات افغانستان باعث ثبات در منطقه می‌شود و همزمان، ثبات در این کشور از فرار مغز ها جلوگیری کرده، بحران پناهنده‌گی را نیز کاهش می‌دهد. “

قوماندان عمومی نیرو های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان که در این کنفرانس خبری حضور داشت، فعالیت نیروهای امنیتی افغان را ستود.

جنرال جان کمپبل به جنگ های تابستان گذشته اشاره کرده گفت، این جنگ ها خیلی دشوار و پر از مشقت بودند و من پیشروی نیرو های افغان را در آنجا دیدم:

” آنها بدون ادامه حمایت جرمنی و کمک کننده‌گان در ماموریت آموزش، مشوره و کمک به شمال نمی‌توانند کاری را انجام دهند. فکر می‌کنم که اجلاس امروزی و اینکه من تعهداتی را به دور این میز مذاکره دیدم، پیامی قوی را به حکومت وحدت ملی، مردم و نیرو های امنیتی افغان می‌فرستد. این به جنگجویان مسلح طالبان نیز پیام می‌دهد که گویا ایتلاف بین المللی به حمایت خود از افغانستان دوام می‌دهد و آنها باید سلاح شان را به زمین بگذارند و به پروسه صلح بپیوندند. “

ماموریت آموزش، مشوره و کمک به نیرو های امنیتی در شمال افغانستان، جز ماموریت حمایت قاطع ناتو در این کشور بوده که در ولایات، بدخشان، بلخ، فاریاب، جوزجان، سمنگان، کندز، سرپل و تخار متمرکز است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *