اردوغان: مسکو با آتش بازی می‌کند

رییس جمهور ترکیه در تازه ترین واکنش خویش  دیپلماسی تند مسکو گفت اپوزسیون رژیم بشارالاسد در سوریه، از سوی جهان به رسمیت شناخته شده و مشروعیت دارد.

بناءً حمله روسیه بر آنها بازی با آتش است. رجب طیب اردوغان در بارهء جنجال بین کشورش و روسیه روی حادثه سقوط طیاره جت روسی گفت، جامعه بین المللی پذیرفته که در این مسأله ترکیه حق به جانب است. وی گفت: “بلی این بازی با آتش است که به بهانهء داعش در سوریه بر علیه گروهء از اپوزسیون حمله صورت می گیرد که مشروعیت جهانی دارد.

همه جهان این را پذیرفته اند که در موضوع طیاره، انقره موقف بر حق دارد. پس در صورتیکه روسیه این حادثه را به بهانه گرفته بر ما اتهامات غیر قابل قبول را وارد کند و در آنجا با مردمان ما بد رفتاری نماید، با آتش بازی می کند.”

رییس جمهور ترکیه همچنان در مورد بمباردمان جت های جنگی روسیه بر یک کاروان وسایط ترکیه در شمال سوریه گفت، حمله بر یک کاروان امداد رسانی بشری بطور غیر مسوولانه بازی با آتش است. به گفتهء وی به روسیه صادقانه سفارش می نماید که با این آتش بازی نکند.

رییس جمهور طیب اردوغان گفت، پس از سقوط طیاره تلاش کرد که با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه داخل صحبت شود، ولی موفق نشد و ابراز امیدواری نمود که در کنفرانس بین المللی در شهر پاریس با او دیدار کند. همزمان با این، وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو در مورد نیت انقره در مبارزه با تروریزم و بهبود وضعیت در سوریه، شک و تردید دارد. سیرگی لاوروف دیروز در ملاقات با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه در مسکو گفت، رهبری روسیه فیصله کرده که سیستم ویزهء آزاد بر مردم ترکیه را قطع کرده و به این ترتیب، از اول ماه جنوری سال آینده موافقتنامه رفت و آمد آزاد بین اتباع روسیه و ترکیه لغو می شود.

پس از سقوط طیاره جت روسی روابط بین مسکو و انقره به وخامت گراییده است. امریکا و برخی از کشور های غربی از ترکیه حمایت کرده گفته اند که انقره در این اقدامش از خود دفاع کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *