ناتو؛ خسته از جنگ، در افغانستان

منشی عمومی ناتو در تازه ترین اظهاراتش در پیوند با حضور نظامی این سازمان در افغانستان گفته است: در نظر ندارند در افغانستان وارد عملیات جنگی جدید شوند.


به گزارش شبکه تلویزونی تمدن ینس ستولتنبرگ در گفتگوی اختصاصی با رادیو آزادی شام شب گذشته در مقر ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم ضمن این سخن گفت که برای سال های طولانی در افغانستان در عملیات نظامی دخیل بودند.

ستولتنبرگ مأموریت جنگی ناتو در افغانستان را که سال گذشته پایان یافت، طولانی ترین مأموریت جنگی خواند.

او گفت که در حال حاضر، مشغول مأموریت حمایت قاطع در افغانستان هستند، مأموریتِ که هدفش آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای امنیتی افغانستان است.

پیش از گفتگوی اختصاصی با رادیوآزادی، ستولتنبرگ در یک نشست خبری صحبت های خود را در مورد افغانستان آغاز کرد و گفت که امروز سه شنبه در مورد تمدید مرحله نخست مأموریت حمایت قاطع و نیز حمایت مالی نیروهای امنیتی افغانستان در درازمدت با صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان به تفصیل صحبت خواهند کرد.

قرار است اجلاس دو روزۀ وزرای خارجۀ ناتو امروز در بروکسل آغاز شود.

آقای ستولتنبرگ گفت که وزیران خارجۀ ناتو در مورد حمایت مالی نیروهای دفاعی امنیتی افغانستان از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ میلادی بحث خواهند کرد.

ولی او افزود که تصمیم نهایی درین مورد قرار است در نشست سران ناتو در ماه جولای سال آینده در وارسا اتخاذ شود.

او با توجه به چالش های امنیتی در افغانستان از جمله حضور جنگجویان داعش، القاعده و طالبان افزود که در کنار نیروهای امنیتی و مردم افغانستان خواهند ایستاد و به کمک و حمایت ادامه خواهند داد.

ستولتنبرگ افزود که ناتو تصمیم دارد تا برنامۀ را تحت نام مشارکت پایدار ایجاد کند که یک مأموریت ملکی به هدف کمک و حمایت از مردم افغانستان خواهد بود.

ولی منشی عمومی ناتو به رادیوآزادی گفت که در درازمدت آینده افغانستان باید در دست مردم افغانستان و آینده امنیت این کشور هم باید در دست نیروهای امنیتی افغانستان باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *