فرازهای مهم از سخنرانی رئیس‌جمهور در کنفرانس قلب آسیا

همکاری های منطقوی بخاطر تامین صلح و ثبات، پروژه های اقتصادی، مسایل مهاجرین، سخنان مهم رئیس جمهور اشرف غنی در پنجمین نشست پروسه استانبول یا قلب آسیا را تشکیل می دهد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه به اشتراک کننده گان این نشست گفت، در جریان سال جاری نیروهای امنیتی افغان توانستند هدف افراد مسلح بخاطر تقسیم سیاسی جغرافیایی افغانستان را خنثی نماید.

آقای غنی همچنان گفت، افغانستان با گروهای تروریستی جهانی در حال جنگ بوده و قربانی این درگیری ها تنها افراد بیگناه می باشند.

رئیس جمهور غنی تاکید کرد که، افغانستان در راستای مبارزه با تروریزم به حیث میدان همکاری های جهانی به نقش خود ادامه خواهد داد:

” افغانستان بخاطر همکاری های جهانی پلتفورم باقی مانده است و ما به این ادامه می دهیم ما در راستایی مبارزه با تروریزم از یکجا شدن همسایه های چین و آذربایجان و حتی همسایه های دور ما هند استقبال می کنیم. “

رئیس جمهور غنی همچنان گفت، افغانستان در حال حاضر با تروریستان که از روسیه، چین، ازبکستان، تاجکستان، و آسیای میانه به این کشور آمده اند مقابله می نماید.

به گفته وی، در نتیجه عملیات نظامیان در پاکستان نیز مخالفین مسلح از آن کشور به افغانستان آمدند.

آقای غنی در مورد پروسه صلح و آشتی گفت، با درنظر داشت حضور گروهای مختلف تروریستی در افغانستان این کشور به یک صلح دایمی نیاز دارد:

” صلح با تمامی جوانب جنگ به تعامل نیاز دارد یک صلح چند جانبه که به خوشبختی همه ما و مطمین ساختن حساب کردن بالای یکدیگر موضوع اساسی است. “

از سوی هم نواز شریف صدراعظم پاکستان در سخنرانی اش گفت، کشورش نیز با تهدید های امنیتی مواجه است و نیاز به همکاری های مشترک دارد.

آقای شریف تاکید کرد که ثبات در افغانستان به معنای ثبات در پاکستان و تمام منطقه می باشد:

” اگر افغانستان بی ثبات باشد آسیا هم بی ثبات می شود و اگر در افغانستان صلح و آرامی برقرار شود آسیا هم آرام می باشد با در نظر داشت همین نظریه پاکستان از پروسه استانبول و از صلح پایدار و پیشرفت در افغانستان، منطقه و فراتر از آن اهمیت بیشتر قایل است. “

وی یکبار دیگر گفت که دشمن افغانستان دشمن پاکستان است و حکومت پاکستان صلح به رهبری افغانها را حمایت می کند.

انتظار می رود که هیئت افغان روز چهار شنبه با مقامات پاکستانی در مورد پروسه صلح یک نشست دو جانبه نیز داشته باشند.

در این کنفرانس دو روزه ۱۴ عضو پروسه استانبول، ۱۷ کشور حمایت کننده و یازده تن از نماینده های سازمان های منطقوی اشتراک دارند.

اعضای شورای ملی افغانستان و برخی از کارشناسان انتظار دارند که، رئیس جمهور غنی این بار با مقامات پاکستانی و اشتراک کننده گان نشست قلب آسیا در مورد مشکلات موجود در کشور به گونه جدی بحث می نماید و این سفر نتیجه مثبت در پی داشته باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *