از هلمند گزارش‌های ضد و نقیض مخابره می‌شود

ولسوال ولسوالی سنگین در ولایت جنوبی هملند می‌گوید نیروهای اردو در محاصره طالبان درآمده و برای نجات جان خود می‌جنگند

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” در همین حال گزارش‌های ضد و نقیضی درباره وضعیت مرکز ولسوالی سنگین  منتشر شده است.

اگرچه  معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع کشور دیروز  تصرف مرکز این ولسوالی توسط گروه طالبان را رد و گفت که وضعیت در آن جا به گونه‌ای نیست که قابل مدیریت نباشد.

اما منابعی رسمی و غیررسمی در ولایت هلمند خلاف اظهارات او را به زبان آورده و گفته‌اند که مرکز این ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده است.

حاجی سلیمان شاه ولسوال (فرماندار) سنگین به بی‌بی‌سی گفته است که ساعت پنج بامداد هلی‌کوپتر ارتش او را با ۱۵ تن زخمی و اجساد چهار سرباز از مرکز این ولسوالی به پایگاه شورابک (کمپ بسشین) منتقل کرد.

او افزود که در مرکز سنگین جنگ به شدت جریان دارد و سربازانی که در مقر یک واحد ارتش گیر مانده برای نجات جان خود می‌جنگند، در حالی که ساختمان مقر ولسوالی و فرماندهی پلیس به دست طالبان افتاده است.

هاشم الکوزی، سناتور افغان که خود از ولسوالی سنگین است و ساعتی پیش از شهر لشکرگاه با بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، گفت: “یک مقدا مهمات به نیروهای امنیتی در سنگین پرتاب شده‌است. بعدتر در ادامه روز طالبان حملات خود را تشدید کردند و مقر ولسوالی و فرماندهی پلیس را تصرف کردند. این را فرمانده لوای (تیپ) ارتش در سنگین به من گفت. جنگ بسیار شدید در آنجا جریان دارد و اگر در یک ساعت آینده حملات هوایی در آنجا صورت نگیرد، همه‌ای سربازان پلیس و ارتش کشته و زخمی خواهند شد.”

آقای الکوزی افزود: “آنهایی‌که می‌گویند جنگ آنجا زیاد جدی نیست، آنها مسئول کشتار و اسارت سربازان افغان در سنگین خواهند بود. وقتی ما می‌گفتیم که وضعیت در هلمند جدی است، آنها نگرانی‌های ما را رد می‌کردند. ما از اول در مورد وضعیت کنونی هشدار داده بودیم اما شماری از مقامات دولتی از جمله دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع نگرانی‌های ما را رد کرد و گفت آنها به سنگین نیرو فرستاده‌اند. حالا باید از مقامات بپرسیم که چه کسی درست می‌گفت؟ اگر وضعیت آنقدر جدی نبود، پس چرا این همه مردم و سرباز در آنجا کشته شده‌اند. “

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *