فرمان رئیس جمهور در فلتر مجلس سنا گیر کرد

محمد اشرف غنی رییس جهمور کشور، بسته پیشنهادی کمیسیون اصلاحات انتخاباتی  را در هفت ماده به پارلمان و مجلس سنا برای تایید فرستاده بود، امروز از سوی مجلس سنا با اکثریت آرا رد شد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “این فرمان به تاریخ ۳۰ قوس سال جاری از سوی مجلس نمایندگان به دلیل موجود بودن قانون انتخابات رد شده بود.

مولوی محی الدین منصف رییس کمیسیون تقنین مشرانو جرگه، در نشست امروز گفت  از سوی این کمیسیون تقنین مشرانو جرگه برخی تعدیلات در فرمان تقنینی رییس جهمور وارد شده است.

وی همچنان افزود  که به اساس تعدیل، تعداد اعضای کمیسیون انتخابات از هفت به ۹ نفر و زمان کار این کمیسیون از پنج به شش سال افزوده شده است  و کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون انتخابات را حذف کردیم.

آقای منصف می‌گوید که براسات تعدیل، صلاحیت گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را رییس جهمور دارد.

هفت موردی که رییس جهمور در یک فرمان تقنینی  به پارلمان روان کرده است، شامل ترکیب کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، ترتیب لیست رای دهندگان به اساس تذکره تابعیت، تجدید نظر به مراکز رای دهی، کاهش تعداد اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، میکانیزم رسیدگی به اعتراضات و شکایات انتخاباتی، بیشتر شدن ۲۵ درصد سهم زنان در شوراهای ولسوالی و ولایتی و استخدام کارکنان  موقت دولتی در مراکز و محلات انتخاباتی می‌باشند.

سرانجام بعد از ساعت‌ها بحث و گفتگو این فرمان رییس جهموربا اکثریت آرا رد شد.

درجلسه امروز مشرانو جرگه ۵۱ عضو حاضر بودند که ۳۸  عضو رای مخالف دادند،۱۲ عضو رای تایید و  یک عضو نیز رای سفید به صندوق انداخت.

چندی بیش  اعضای مجلس نمایندگان گفته بودند که قانون انتخابات و قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون انتخاباتی وجود دارد و نیازی به قانون جدید نیست،ممکن نیاز به تعدیل داشته باشد و باید از سوی کمیسیون انتخاباتی به پارلمان پیشنهاد شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *