مجلس از سازمان کشورهای اسلامی خواست تا تنش میان تهران وریاض را مدیریت کند

مجلس نمایندگان افغانستان از سازمان کشورهای اسلامی خواسته است تا تنش به وجود آمده میان ایران و عربستان سعودی را حل نماید.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” مجلس نمایندگان با انتشار اعلامیه ای، خاورمیانه را خاستگاه تمدن بشری و کانون انرژی جهان عنوان کرده و از تنش تازه به میان آمده میان ایران و عربستان به شدت ابراز نگرانی کرده است.
در اعلامیه آمده است: ” وضعیت پیش آمده کنونی میان کشورهای اسلامی ایران و عربستان در واقع بازخوانی دوره استعماری است که می خواهد معادلات نفت را تغییر داده و بحران در کشورهای اسلامی ادامه پیدا کند”.
اعلامیه افزوده است: مجلس افغانستان هرگونه کشیدگی میان کشورهای اسلامی را به ضرر اسلام و مردم مسلمان جهان می داند و از سازمان کشورهای اسلامی می خواهد که دو طرف را به تسامح دعوت کند.
مجلس نمایندگان، افغانستان در این اعلامیه از رهبران کشورهای اسلامی ایران و عربستان خواسته است که به جای تفرقه بر علیه تقویت کنندگان اصلی تروریزم که اسلام را به بدنامی مواجه کرده است؛ ایستادگی نموده با همدیگر همکاری نمایند.
در اعلامیه گفته شده که مجلس افغانستان خواهان بیداری کشورهای اسلامی در برابر توطئه تروریزم جهانی است.
روابط میان ایران و عربستان پس از اعدام شیخ نمر (یکی از علمای اهل تشیع در عربستان) توسط دولت سعودی شدیدا به تیرگی گراییده است.
مردم ایران در اعتراض به اعدام شیخ نمر سفارت عربستان را در تهران به آتش کشیدند و عربستان نیز در واکنش به این کار روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد.
پس از این اقدام عربستان، برخی از کشورهای دیگر عربی مانند کویت، امارات، سودان و بحرین نیز روابط خود را با ایران قطع و یا در حد پایینی تنزیل داده اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *