کابل با تمامی جریان‌های جداشده از طالبان گفتگو می‌کند

خیرالله آزاد معاون سخن‌گوی وزارت خارجه،  می‌گوید که حکومت وحدت ملی حاضر است تا با تمامی گروه‌های انشعاب‌یافتۀ طالبان ـ که طرفدار صلح باشند ـ گفت‌وگو و مذاکره کند. آقای آزاد می‌افزاید که حکومت از همۀ گروه‌های مخالف دولت خواسته است تا به میز مذاکره بپیوندند و برای تدوین یک راهکار مؤثر و عملی برای رسیدن به یک صلح پایدار همکاری کنند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” نشست چهارجانبۀ صلح میان کشورهای افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا، امروز (دوشنبه) در اسلام‌آباد برگزار شد. گفته می‌شود که در این نشست بر روی یک چهارچوب مشخص برای راه‌اندازی گفت‌وگوهای رودررو میان افغانستان و گروه طالبان بحث خواهد شد.

معاون سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که حضور دو قدرت بزرگ جهانی یعنی آمریکا و چین در این نشست، بسیار مهم و مؤثر است. به گفتۀ آقای آزاد، هر دو کشور با پاکستان رابطۀ تنگاتنگی دارند و می‌توانند این کشور را به مصالحه با دولت افغانستان وادار کنند.

دو کشور آمریکا و چین نقش نظارت بر عملی شدن تعهدات پاکستان را برعهده دارند و پاکستان نیز موظف است که گروه‌های متعدد طالبان را برای نشستن به دور میز مذاکرات صلح ترغیب کند.

همچنین امروز مجلس نماینده‌گان نیز در پیوند به برگزاری دور نخست گفت‌وگوهای چهارجانبۀ صلح گفته است که از این نشست پشتیبانی می‌کند و امیدوار است که نقشۀ راه صلح در این نشست و نشست بعدی ـ که قرار است در کابل برگزار شود ـ تدوین شود و در اختیار نماینده‌گان مردم در مجلس قرار گیرد.

عبدالقیوم سجادی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید که حکومت وحدت ملی باید هرچه زودتر خطوط اساسی خود را پیرامون مسأله جنگ و صلح مشخص کند و آن را به مجلس نماینده‌گان ارایه کند. آقای سجادی هشدار می‌دهد که نباید صلح را جدا از جنگ دانست و حکومت نباید به خاطر مسألۀ صلح، امنیت را به فراموشی بسپارد.

در جریان صحبت‌های مجلس پیرامون گفت‌وگوهای چهارجانبه، غلام حسین ناصری نمایندۀ ولایت وردک، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور را متهم به دست‌اندازی و کارشکنی در روند پیشبرد گفت‌وگوهای صلح کرد و گفت که آقای کرزی با استفاده از نام اپوزیسیون، نقش ستون پنجم را در درون نظام گرفته و در پی به چالش کشیدن ثمرۀ گفت‌و‌گوهای صلح در کشور است.

با این که هم حکومت پاکستان و هم شماری از گروه‌های درگیر در افغانستان ـ به ویژه طالبان ـ آماده‌گی‌شان را برای راه‌اندازی دوری از مذاکرات صلح نشان داده اند، اما خواست اخیر طالبان برای گفت‌وگوی رودررو با حکومت افغانستان، شماری را بر این نظر واداشت که طالبان با این شگرد می‌خواهند از اهمیت نقش پاکستان در این مذاکرات بکاهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *