داعش، طالبان وحزب‌التحریر در لست سیاهِ علمای دینی کشور

علمای دینی کشور فعالیت گروه‌هایی چون حزب‌التحریر، داعش و طالبان را محکوم و از دولت خواستند تا در برابر این گروه‌ها به گونه‌ی جدی مبارزه کند.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن” این عالمان که شمارشان به ۵۰۰ تن می‌رسید، از سراسر کشور در همایشی علمی ـ تحقیقی در کابل گردهم آمده بودند تا دلایل و انگیزه‌های دینی، سیاسی و اقتصادی افراط‌گرایی را بررسی و راه‌حل‌هایی را برای مبارزه با این پدیده جست‌وجو کنند.

این همایش از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف برای سه روز در کابل برگزار شد.

مولوی عبدالله، یکی از این عالمان که قطع‌نامۀ پایانی این همایش را می‌خواند، گفت که آن‌ها از روند گفت‌وگوهای صلح حمایت می‌کنند و از دولت افغانستان، جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه می‌خواهند تا برای پایان دادن به جنگ افغانستان بیشتر تلاش کنند.

فیض‌محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف با تأکید بر اهمیت نقش عالمان در امر مبارزه با افراط‌گرایی می‌گوید که آن‌ها باید اطلاعات‌شان را در زمینه‌های علوم گوناگون افزایش دهند و اطلاعات مثبت را به خورد مردم دهند.

شمار دیگری از سخنرانان این همایش نیز با ابراز نگرانی از عدم آگاهی عالمان می‌گویند که بیشتر آن‌ها ذهنیت علمی پایینی دارند و نمی‌توانند در مرکزهای آموزشی به آموزش و پرورش دانش‌آموزان بپردازند.

آقای عثمانی روز شنبه (۲۶ جدی/دی) در آغاز این همایش گفت که تاکنون برای محو افراطیت در افغانستان هیچ کاری صورت نگرفته است.

عثمانی افزود که برخوردهای سیاسی، ایدیولوژیک و خبرنگاری با پدیدۀ افراط‌گرایی، به گسترش آن در کشور کمک کرده اند. به گفتۀ او، راهکاری که بر مبنای علم و معرفت ایجاد گردد، می‌تواند مانع گسترش افراط‌گرایی در جامعه شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *