دور چهارم گفتگوهای صلح در کابل ادامه پیدا می‌کند

وزارت امور خارجه کشور می گوید: قرار است در دور چهارم مذاکرات چهار جانبه در باره صلح روی زمان، مکان و چگونگی مذاکرات با طالبان مسلح بحث شود.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “مذاکرات چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا به روز سه شنبه در چهارم ماه حوت در کابل برگزار می گردد.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت به رادیو ازادی گفت، در این دور مذاکرات روی چگونگی گفتگو های مستقیم با طالبان و نتایج سه نشست قبلی در مورد صلح بحث خواهد شد.

وی گفت:

” گروه هماهنگی چهار جانبه تلاش های مشترک شانرا در جهت تعیین تاریخ گفتگو های مستقیم میان نماینده گان با صلاحیت حکومت افغانستان و گروه طالبان ادامه خواهند داد. و انتظار می رود تاریخ آغاز گفتگو های مستقیم تا اواخر ماه فبروری تعیین شود.”

نشست سوم مذاکرات چهار جانبه در ششم ماه جاری میلادی در اسلام آباد راه اندازی شد و در آن طرح نقشه راه صلح، نهایی گردید.

پیش از این رئیس جمهور غنی گفته است که نقشه راهِ رسیدن به صلح ایجاد شده و تمامی مخالفان مسلح حکومت افغانستان می توانند با استفاده از فرصت به میان آمده در گفتگو های صلح سهیم شوند.

اما شاه محمود میاخیل کارشناس سیاسی با توجه با اختلافات موجود میان طالبان می گوید، به روند گفتگو های رو در رو با طالبان مسلح، در آینده های نزدیک باور مند نیست.

وی به رادیو ازادی گفت باید در گفتگو های صلح موقف افغانستان روشن باشد.

وی افزود:

” من فکر نمی کنم که در این زمینه در آینده های نزدیک پیشرفت صورت گیرد. طالبان اکنون به چند گروه تبدیل شده اند، نقطه دوم اینست که موقف افغانستان باید روشن باشد زیرا نظریات متفاوت، روند گفتگوهای صلح با طالبان را با نگرانی ها روبرو می کند.”

اما پیش از این برخی از افغان ها و اعضای شورای ملی با توجه به حضور کشور های امریکا و چین در نشست چهار جانبه در باره صلح ابراز امیدواری کرده اند و گفته اند که برای آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان مسلح خوشبین هستند.

وزارت امور خارجه افغانستان نیز چندی پیش گفته است که افغان ها تا دو ماه دیگر باید شاهد تغییر در موضوع صلح باشند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *