افت بی‌سابقه‌ی افغانی در برابر اسعار خارجی

بانک مرکزی کشور اعلام کرد که ارزش “افغانی”، واحد پول افغانستان، در یک سال گذشته ۲۱ درصد ارزش خود را در مقابل دالر آمریکایی و سایر اسعار خارجی از دست داده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی تمدن  دیروز در سرای شهزاده شهر کابل نرخ یک دالر آمریکایی  نزدیک به ۷۰ افغانی مبادله شد؛ پارسال در همین زمان هر دلار آمریکایی بین ۵۷ تا ۵۹ افغانی معامله می‌شد.

خلیل صدیق، رئیس بانک مرکزی افغانستان، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که سیاست پولی کشور مشکلی ندارد؛ چون افغانستان دچار تورم پولی نشده و در ذخایر ارزی کشور هم مشکلی نیست.

به گفته او اما خروج نیروهای ناتو و موسسات بین‌المللی از افغانستان و جنگ‌های شدید در سال ۲۰۱۵ از جمله جنگ قندوز، باعث ناامیدی مردم و فرار سرمایه از کشور شده‌است.

همزمان براساس گزارشها در بازار ارز کابل، دلار کمتر و سختر به دست می‌آید.

همجنین در سال جاری ۲۵۰ هزار افغان از این کشور خارج و در کشورهای صنعتی جهان درخواست پناهندگی داده‌اند که بسیاری از آنها ارز بخصوص دلار را از کشور خارج و به قاچاقبران انسان داده‌اند.

بعد از سقوط گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ دولت جدید افغانستان در سال ۲۰۰۲ با کم کردن سه صفر، اسکناس‌های جدید چاپ کرد. بعد از به دوران افتادن این اسکناس‌ها در ۱۴ سال گذشته ازرش افغانی به این حد در مقابل دلار کاهش نیافته بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *