خروج قوای مسلح از نوزاد و موسی قلعه

میرزاخان رحیمی، والی دولت وحدت ملی بر ولایت جنوبی و ناآرامِ هلمند، تایید کرده است که قوای مسلح کشور از ولسوالی های نوزاد و موسی‌قلعه خارج شده‌اند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” به گفته او ترک این دو ولسوالی “عقب‌نشینی تاکتیکی” بوده و نیروهای امنیتی افغانستان با توجه به نیاز از یک نقطه به نقطه دیگر اعزام شده‌اند.

او می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان هر زمان که اراده کنند توان رفتن به این دو ولسوالی را دارند.

به گفته والی هلمند دراین زمینه نه تنها تشویش وجود ندارد بلکه دولت برنامه‌هایی نیز برای آن دارد.

پیشتر منابع محلی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان گزارش کرده بودند که نیروهای امنیتی افغان از دو ولسوالی موسی‌قلعه و نوزاد هفته گذشته عقب‌نشینی کرده و کنترل این دو ولسوالی به دست نیروهای گروه طالبان افتاده‌ است.

به گفته این منابع نیروهای ارتش بدون مقاومت و درگیری پایگاه‌های نظامی خود را در منطقه “روشن تاور” و “لندی ناوه” ولسوالی موسی‌قلعه و “تنگی ناوه” ولسوالی نوزاد ترک کرده و طالبان اکنون کنترل این مناطق را بدست گرفته‌اند.

عبدالمجید آخندزاده، عضو شورای ولایتی ولایت هلمند و از ساکنان ولسوالی موسی‌قلعه به خروج نیروهای امنیتی از این ولسوالی اعتراض دارد.

او می‌گوید که تصمیم به خروج نیروهای امنیتی افغان از این دو ولسوالی بدون مقاومت، نادیده گرفتن قربانی‌های نیروهای افغان و افراد غیرنظامی در این دو ولسوالی است.

آقای آخندزاده گفت که سئوال ما از مقامات افغانستان این است که شماری زیادی از سربازان امنیتی و مردم غیر نظامی در این ولسوالی کشته شدند، چرا اکنون ولسوالی‌ها رها و تخلیه شده‌ است؟

با کنترل این دو ولسوالی تمام ولسوالی‌های جنوبی ولایت هلمند بدست گروه طالبان افتاده است.

تصاویر ویدیویی که توسط یک سرباز ارتش افغانستان در شبکه‌های اجتماعی نشر شده نشان می‌دهد که سربازان ارتش قبل از ترک منطقه، پایگاه‌های خود را آتش می‌زند.

ولسوالی موسی قلعه از جمله ولسوالیهای است که نیروهای بریتانیا شاهد تلفات زیادی برای پاکسازی و کنترل آن در زمان حضور این نیروها در افغانستان بود.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *