خانواده‌های قربانیان ولایت غور خواهان محکمه‌ی علنی مولوی مزمل شدند

خانواده های قربانیان ولایت غور و فعالان مدنی در یک نشست خبری نگرانی شان را از رهایی طراح اصلی کشته شدگان غور ابراز داشتند، آنان می گویند که شماری از افرادی با نفوذ در تلاش هستند تا مولوی عبدالرحمان مزمل را از زندان آزاد کنند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” این خانواده ها که از غور به کابل آمده می گویند شماری از افراد با نفوذ در صدد آن هستند تا دوسیه مولوی عبدالرحمان مزمل را دست کاری کنند.
آنان از دولت خواستند که مولوی مزمل را از غور به کابل انتقال داده و به دوسیه او در مرکز کشور رسیدگی شود.
مولوی مزمل متهم است که در ماه اسد سال ۱۳۹۳ حمله به دو موتر حامل غیرنظامیان را سازماندهی کرده، سرنشینان این دو موتر از مرکز ولایت غور به مقصد کابل و منطقه لعل و سرجنگل در حرکت بودند.
طالبان سرنشینان این دو موتر را پس از تفکیک قومی به شکل بیرحمانه گلوله باران کردند. همه قربانیان متعلق به قوم هزاره بودند.
در همین حال خانواده های قربانیان می گویند که حلقاتی در ولایت غور تلاش می کنند تا مزمل را از زندان آزاد کنند، آنان همزمان گفته اند که نگران هستند تا مولو مزمل آزاد شود و به دوسیه او رسیدگی صورت نگیرد.
این خانواده ها و فعالان مدنی تاکید می کنند که این سردستۀ تروریستان و طراح درجه یک کشتار قربانیان غور باید از این ولایت به کابل انتقال یابد و در دادگاهی در کابل به طور علنی با حضور خانواده های قرانیان و رسانه ها محاکمه شود.
عبدالبصیر مصباح، یکی از اعضای خانواده های قربانیان می گوید که مزمل باید از غور به کابل انتقال شود، او می گوید که هیچ تضمینی وجود ندارد که او از زندان در غور فرار داده نشود.
مصباح می گوید که مولوی عبدالرحمان مزمل یک تروریست خطرناک است که دستش به خون ده ها فرد بیگناه آغوشته می باشد و باید او به صورت علنی مجازات شود.
عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور به روز شنبه اول حوت اعلام کرد که ماموران امنیت ملی در این ولایت یکی از طراحان کشتار ۱۴ غیرنظامی را بازداشت کرده اند.
آقای خطیبی، می گوید که مولوی عبدالرحمان به روز جمعه زمانی که وارد شهر فیروز کوه شد، شناسایی و در حالیکه قصد فرار را داشت بازداشت شد.
در همین حال کمیسیون حقوق بشر با نشر یک خبرنامهۀ گفته است که هیچ عذر و بهانۀ برای عدم پیگیری و عدم برخورد جدی با این موضوع از طرف هیچ مقام و نهادی پذیرفتنی نیست.
در خبرنامه این کمیسیون همچنان آمده است که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نسبت به هرنوع تلاش و یا اعمال نفوذ از طرف هر مقام و هر شخصی که منجر به عدم پیگیری قانونی موضوع و محاکمه و مجازات این کونه افراد و تعمیم فرهنگ معافیت گردد هشدار داده و آن را غیر قابل قبول می‌داند.
خانواده های قربانیان غور و فعالان مدنی در کشور در پایان این نشست خبری قطعه نامۀ را بخوانش گرفت و از دولت خواست که مولوی مزمل به کابل انتقال شده و به صورت علنی محاکمه شود.
در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است که دولت آدرس ها و حلقاتی که در تلاش رهایی این مجرم خطرناک هستند را باید مورد بازجویی قرار داده و با آنان با قاطعیت برخورد کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *