نشست چهارجانبه از نقشه‌ی راه صحبت می‌کند طالبان می‌گویند ما خبر نداریم !

با آنکه گروه هماهنگی چهار جانبه در چهارمین نشست پیرامون صلح افغانستان گفت که گفتگوهای مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و نماینده‌ گان مخالفین مسلح دولت در هفتهء اول ماه مارچ برگزار خواهد شد، اما دفتر غیر رسمی طالبان در قطر در این مورد ابراز بی خبری می کند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “چهارمین نشست میان نماینده گان افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین پیرامون روند صلح افغانستان روز گذشته در کابل برگزار شد.

در پایان این نشست گروه هماهنگی با نشر اعلامیهء از مخالفین مسلح دولت افغانستان خواست تا از طریق نماینده‌ گان با صلاحیت خویش در این گفتگوها اشتراک کنند.

اما محمد نعیم سخنگوی دفتر غیر رسمی طالبان در قطر در صحبت با رادیو آزادی در این مورد ابراز بی خبری کرده گفت که در رابطه به اشتراک نماینده گان این گروه در نشست بعدی با این گروه تماس گرفته نشده است.

وی گفت:

“در این رابطه ما تا هنوز معلومات نداریم. نشست چهارم برگزار شد، اما ما تا هنوز نمی دانیم که در آن چه گفته شده و هدف این نشست چیست. تا هنوز دفتر طالبان در جریان نیست.”

سخنگوی دفتر غیر رسمی طالبان در قطر افزود، گروه طالبان جهت اشتراک در گفتگوهای صلح روی شرایطِ تأکید می کند که قبلاً آنرا در نشست پگواش مطرح کرده است.

نماینده گان طالبان در نشست غیر رسمی صلح که از سوی موسسه پگواش در ۲۳م جنوری سال روان در قطر برگزار شد، شرایطی را مطرح کرده و گفتند که نیرو های بین المللی به صورت کُل افغانستان را ترک کنند و تمامی زندانیان طالبان رها شوند.

با آنکه گروه هماهنگی چهار جانبه از آغاز گفتگو های مستقیم صلح میان حکومت و طالبان در کمتر از ده روز دیگر سخن زده است، اما جبهه نوین ملی افغانستان از موقف اپوزیسیون حکومت می گوید که حکومت افغانستان ظرفیت صلح با طالبان مسلح را ندارد.

وحید الله غازی خیل سخنگوی این جبهه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

“حکومت یک استراتیژی شفاف برای تأمین صلح ندارد. تا هنوز معلوم نیست که حکومت همراه کی و یا کدام گروه مذاکرات می کند آیا گروه ملا منصور یا گروه ملا رسول هیچ روشن نیست.”

در نشست چهارم گروه هماهنگی چهار جانبه همچنان فیصله شد که گفتگو های مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در پاکستان برگزار شود.

پاکستان در جولای ۲۰۱۵ میلادی نیز میزبان اولین نشست رسمی نماینده گان حکومت افغانستان و طالبان بود که پس از نشر خبر درگذشت ملا عمر رهبر پیشین طالبان با تأخیر مواجه شد.

اسلام آباد بار ها گفته است که خواهان صلح و ثبات سرتاسری در افغانستان است و اردوی پاکستان به روز دوشنبه خبر داد که راحیل شریف لوی درستیز پاکستان جهت گفتگو در مورد ازسرگیری مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به قطر رفته است، اما دفتر غیر رسمی طالبان در قطر می گوید، راحیل شریف با نماینده گان طالبان در قطر تماس نگرفته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *