اتمر: دروازه‌ی صلح برای همیشه باز نخواهد بود

مشاور امنیت ملی کشور می گوید که مخالفان مسلح دولت یک فرصت معین برای گفتگو های صلح دارند.

در حالیکه تا هنوز موقف طالبان مسلح در مورد گفتگو های رو در رو با حکومت افغانستان مشخص نشده است، مقامات افغان می گویند که آنان برای مذاکرات زمان اندک در اختیار دارند.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان روز چهارشنبه در کابل گفت که کشور های عضو نشست چهار جانبه در باره صلح فیصله کرده کرده اند که در برابر گروه های که به صلح تن نمی دهند اقدام جدی نظامی خواهد شد.

آقای اتمر در مراسم تسلیم گیری هزاران میل سلاح که از سوی روسیه با افغانستان کمک شده است این سخنان را بیان داشت.

وی افزود:

” پروسه صلح و گفتگو برای ابد بر روی آنان باز نخواهد بود بلکه آنان یک وقت معین دارند.

اگر آنان در وقت معین به گفتگوهای صلح حاضر نشوند، ما از سه کشور دیگری که خود را متعهد به اقدام نظامی برضد همچو گروه دانسته مسرانه می خواهیم تا این اقدامات را انجام دهند.

و این اقدامات در نقشه راه مشخصاً تسجیل شده است.”

این اظهارات در حالی بیان می شود که نشست چهار جانبه در باره صلح روز سه شنبه در کابل تصمیم گرفتند که گفتگوهای رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در هفته اول ماه پیشروی میلادی در پاکستان برگزار می شود.

در نشست چهار جانبه در باره صلح، افغانستان، پاکستان، امریکا و چین شامل بوده و کشورهای دیگر منطقه و جهان نیز از آن حمایت کرده اند.

هر چند تا هنوز طالبان مسلح در مورد مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان موقف شان را بیان نکرده اند اما محمد نعیم سخنگوی دفتر غیر رسمی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که تا حالا در این باره با آنان تماس گرفته نشده است.

اما وی یکبار دیگر بر شرایط از قبل مطرح شده شان تأکید کرده است.

از سوی هم شماری از کارشناسان افغان با توجه به سخنان محمد حنیف اتمر و شرایط طالبان مسلح می گویند که همچو اظهارات ممکن سبب ایجاد موانع در برابر گفتگو های صلح شود و باید از آن خود داری صورت گیرد.

باری عارض کارشناس مسایل نظامی می گوید که در نشست چهار جانبه به گونه واضح در مورد اقدام نظامی بر ضد گروه های که به صلح علاقه ندارند چیزی گفته نشده است.

وی گفت:

“من فکر می کنم که همچو اظهارات جناب اتمر مبهم است، در نشست چهار جانبه کدام تجویز وضع نشده که اگر طالبان صلح را نپذیرفتند در برابر شان چه اقداماتی خواهد شد.

همچنان در این نشست گفته نشده که اگر حکومت افغانستان در مورد صلح سهل انگاری می کند با چه برخورد روبرو می شود.”

حکومت افغانستان در این اواخر تلاش های جدی را برای موفقیت پروسه صلح آغاز کرده که تعیین رئیس جدید شورای عالی صلح و اعضای هیئت رهبری این شورا مثال خوبی در این زمینه دانسته می شود.

وزارت خارجه افغانستان نزدیک به دوماه پیش گفته بود که تا دو ماه دیگر افغان ها شاهد تغییرات عمده در موضوع صلح خواهند بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *