کری و عزیز: صلح افغانستان برای منطقه مهم می‌باشد

 جان کری زیر خارجۀ امریکا در دیدار با سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی نخست‌وزیر پاکستان گفته است که همکاری مشترک کشورهای منطقه برای تأمین صلح در افغانستان مهم می‌باشد.

این دو مقام ارشد امریکا و پاکستان بیان داشتند که کشورهای عضو گروه هماهنگی چهارجانبه تلاش‌های شان را برای رسیدن به اجماع ملی، از بهر پشتیبانی از روند صلح افغانستان سرعت خواهند بخشید.

جان کری همچنان بر نابودی پناهگاه‌های هراس‌افگنان درپاکستان تأکید می‌ورزد.

وی گفت: “ما از حکومت پاکستان برای رویکردش در کار عملی‌سازی برنامۀ اقدام ملی و ریشه‌کن‌کردن توانایی‌های گروه‌های شورشی در کار سربازگیری، تمویل و برانگیختن خشونت، ستایش می‌کنیم.” وی ادامۀ می‌دهد: “از تعهد پاکستان درباره تفاوت‌نگذاشتن میان گروه‌های هراس‌افگن استقبال می‌کنیم.”

درهمین حال، سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان می‌گوید: “نباید پاکستان را مسؤول همه مشکلات در افغانستان دانست. چه کسی می‌خواهد که همسایه‌اش را با این امید در آتش بیندازد تا زنده‌گی خودش مصوون شود؟ پاکستان از بهر جنگ جاری در افغانستان رنج فراوان کشیده‌است. اقدامات انجام‌شده از سوی پاکستان در برابر هراس‌افگنان از تمامی لایه‌ها و رنگ‌ها که درافغانستان فعالیت می‌کنند، بی‌پیشینه بوده‌است. در این مرحلۀ مهم ما باید از اتهام‌زدن خود داری کنیم.”

حکومت افغانستان همزمان با انتظار برای آغاز گفت‌وگوهای رو در رو با طالبان، تأکید می‌ورزد که این گفت‌وگوها تنها با گروه‌هایی انجام خواهند شد که زیر چتر قانون اساسی کشور حاضر به گفت‌وگو شوند.

سیدظفرهاشمی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور می‌گوید: “نقشۀ راه صلح در نشست چهارجانبه نهایی شده‌است و مسؤولیت‌های هرکشور روشن است. ما انتظار داریم که کشورهای شامل این روند تا چه اندازه تعهدات شان راعملی می‌کنند.”

معرفت الماس آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: “من فکر می‌کنم این یک فرصت است و تمامی گروه‌ها باید از این فرصت استفاده کنند و در این روند شامل شوند.”

افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در چهارمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه در کابل توافق کردند که گفت‌وگوهای رو در رو درهفته نخست ماه مارچ در اسلام‌آباد انجام شوند؛ اما روشن نیست که پاکستان تا چه اندازه به تعهدات‌اش برای کمک صادقانه به روند صلح افغانستان صداقت نشان خواهد داد؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *